10 způsobů, jak odmítnout cigaretu

Všichni víme, že nejlepší možností, jak nezačít nikdy nebo opět kouřit, je prostě říci NE! Bohužel, takhle jednoduše to však v praxi často nefunguje. Naučte se proto pár „hlášek“, které vám odmítnutí usnadní.

Důvodů proč přestat je mnoho: od zápachu přes finance až po zdraví
Důvodů proč přestat je mnoho: od zápachu přes finance až po zdraví

Vyberte si tu nejlepší výmluvu

Nevíte, jak se z citlivé situace vylhat? Nechcete se vystavit pokušení, nepříjemné pozornosti, nebo dokonce posměchu okolí? Nejistý teenager i zkušený (odvykající) kuřák možná ocení některý z následujících tipů:

  1. To je v pohodě, schovej si cigarety pro sebe.
  2. Rodiče (partner, partnerka) by tabák cítili na míle daleko. Nemůžu si dovolit je rozzlobit.
  3. Ne díky, nemám teď chuť, bolí mě hlava.
  4. Už jsem to zkoušel a málem jsem se pozvracel! Jen bych se znovu ztrapnil…
  5. Nesnáším ten zápach, o chuti ani nemluvě.
  6. Ne díky, ale zrovna si nemůžu dovolit náhradní plíce.
  7. Všem v rodině jsem nahlásil, že odvykám. Nemůžu je teď zklamat.
  8. Nechci, myslím, že už se to nenosí.
  9. To je dobrý, vezmu si možná příště.
  10. Nechci, jsem líný chodit kouřit ven.

Ujasněte si své důvody

Pokud chcete přesvědčivě říkat „ne“ na každou nabízenou cigaretu, musíte nejdříve vědět proč. Jinak se vaše odpověď může každou chvíli změnit na „proč ne?“. Důvodů nekouřit je dost, například:

  • Nechci v padesáti umřít na rakovinu plic, nechci být impotentní, páchnout na míle daleko a mít šedivou, vrásčitou a předčasně zestárlou pleť.
  • Odmítám svojí závislostí podporovat zisky tabákových firem, které navíc lidem léta zatajovaly fakta o škodlivosti kouření.
  • Kouření je už staromódní – ve vyspělých zemích počet kuřáků klesá a opojení tabákem je na vzestupu hlavně v rozvojových zemích.
  • Je hloupost utrácet peníze za něco, z čeho po nějaké době nebudu mít už vůbec nic pozitivního.
  • Nechci poškozovat zdraví lidí kolem sebe, svých nejbližších, a už vůbec ne svých dětí.

Snažíte se skončit s tabákem? Najděte si svoji, tu nejdůležitější motivaci. V kombinaci s NE vám odvykání půjde snáz.

(vek)

Zdroj: teenspace211.org

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: