Alarmující zpráva: maso ohrožuje naše zdraví! Opravdu?

  • Redakce uLékaře.cz
  • 20.11.2015
  • Aktualizace: 20.11.2015
  • uLékaře.cz

Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny vydala toto prohlášení po prozkoumání více než 800 studií zaměřených na příčiny vzniku rakoviny. Přes 1000 různých látek, se kterými přicházíme denně do kontaktu, rozdělila do 4 skupin podle závažnosti vlivu na naše zdraví:

Šok pro zákazníky i pro výrobce – průmyslově zpracované maso může způsobovat rakovinu.
Šok pro zákazníky i pro výrobce – průmyslově zpracované maso může způsobovat rakovinu.
  • Sk. 1: Karcinogenní – způsobují rakovinu.
  • Sk. 2A: Pravděpodobně způsobují zhoubné bujení.
  • Sk. 3: Nedostatek vědeckých podkladů.
  • Sk. 4: Nezpůsobují rakovinu.

Mezi průmyslově zpracovaná masa patří ta, jež byla pro zlepšení chuti a kvůli konzervaci nasolena, fermentována, uzena či jinak upravována. Průmyslově zpracované maso bylo zařazeno do skupiny 1, maso červené (hovězí, vepřové, jehněčí atd.) do skupiny 2A.

Uškodí plátek šunky?

Uzeniny byly dávány do souvislosti se vznikem rakoviny, zejména zažívacího traktu, již delší dobu. Zpráva ale uvádí, že již konzumace 50 g uzenin denně může zvýšit riziko vzniku zhoubného bujení o 18 % a spotřeba 100 g červeného masa za den o 17 %. Nebezpečí je ovšem silně individuální a závisí na mnoha různých faktorech, jako jsou genetická zátěž či historie onemocnění v rodině. Je nutno dodat, že ne všichni odborníci s tímto prohlášením souhlasí – argumentují tím, že nikdy nebyl přímo prokázán podíl jediné potraviny na vzniku nádorů. Shodují se ale na rozumném přístupu a na nutnosti dodržovat vyrovnaný jídelníček. Záleží zejména na množství masa a uzenin, jejich kvalitě a úpravě při vaření. Například grilování nebo smažení za vysokých teplot může v mase opravdu vytvářet kancerogenní látky.  

 

Nezapomínejte na ryby  

Maso je významným zdrojem bílkovin, a proto má v jídelníčku své místo. Vhodné je však řídit se těmito radami:

  • Vybírejte jen libové kousky masa.
  • Nejvhodnějšími způsoby úpravy jsou dušení, vaření či využití páry.
  • Ideální porce je 70–90 g masa, což odpovídá asi půlce kuřecího prsa či dvěma tenkým plátkům libového hovězího.
  • Zařaďte do stravy alespoň 2× týdně rybu či mořské plody.

Zároveň je vhodné dodržovat i základní zásady zdravé výživy – konzumovat více ovoce, zeleniny, celozrnných obilnin, omezit potraviny s přidaným cukrem a redukovat příjem soli.

(cean)

Zdroj: www.webmd.com

Na článku spolupracoval:

Anna Čermáková

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: