Alphega lékárna radí: Opalujte se zdravě

  • Redakce uLékaře.cz
  • Reklamní sdělení
  • 7.7.2014
  • Aktualizace: 27.8.2014
  • uLékaře.cz

Většina z nás sní o hebké a zářivě opálené pokožce, kterou si zpravidla spojujeme s aktivním životním stylem a s pobytem na čerstvém vzduchu. Opálenou kůži považujeme za krásnější, zdravější a přitažlivější než pleť neopálenou. Existuje ale opalování, které je zdravé a neubližuje ani pleti, ani nám samotným?

Jak se zdravě opalovat?
Jak se zdravě opalovat?

V dnešní době nalezneme v obchodech množství opalovacích přípravků a každý si může vybrat ten nejvhodnější právě pro sebe. „Při výběru přípravku na opalování je nejdůležitější dobře zvolit hodnotu ochranného faktoru OF nebo SPF. Je-li hodnota faktoru nižší než 10, poskytuje velmi nízkou ochranu, SPF do 30 přináší střední ochranu. SPF 50 poskytuje vysokou ochranu a doporučuje se jedincům s citlivou, alergizující pokožkou a dětem. Také záleží na tom, zda budete svou pokožku vystavovat slunci na horách, v jižních zemích nebo v České republice,“ radí Lucie Hermanová z Alphega Lékárny Frýdlant ve Frýdlantu nad Ostravicí.

Při výběru opalovacího přípravku je vhodné přihlédnout k faktu, zda má chemický, nebo fyzikální ochranný filtr. Chemický filtr se vstřebává do kůže, kde pohlcuje UV záření, a působí až po 20 minutách od nanesení. Fyzikální filtr chrání ihned, jelikož se do kůže nevstřebává, ale vytvoří na ní neviditelnou vrstvu, která paprsky odráží. Tento typ je vhodnější pro citlivější pokožku. Informujte se také, zda poskytuje ochranu před UVA i UVB zářením.

Důležité je namazat důkladně celé tělo. Zvláštní pozornost je třeba věnovat ochraně obličeje, uší, nosu a rtů. Velice tenká kůže je i na dekoltu a na prsou. Po nanesení opalovacího krému se účinnost postupně snižuje, proto je třeba se namazat každé 2 – 3 hodiny. Voděodolný krém ochrání během koupání, ale poté je potřeba namazat se znovu,“ upozorňuje Lucie Hermanová z Frýdlantu nad Ostravicí.

7 zásad zdravého opalování

•  vyhýbejte se spálení, kůži trvá dlouhou dobu, než se z něj vzpamatuje

•  při pobytu na slunci buďte opatrní, zvláště na horách nebo v jižních  krajích, nezapomínejte, že sluneční svit je nejintenzivnější mezi 10. a 15. hodinou

•  opalujte se pozvolna a během prvních dnů nezůstávejte na slunci příliš dlouho

•  vždy používejte opalovací krém s vysokým ochranným faktorem

•  nesnažte se být opálení celý rok, nepřekračujte celkovou roční dávku UV, což je 

25 kJ/m2

•  chraňte si zrak

• vyhněte se účinkům UV záření, pokud jste  těhotné, máte velmi citlivou kůži, jste-li alergičtí na sluneční svit, užíváte-li léky způsobující zvýšenou citlivost na sluneční svit



Víte, jaký jste fototyp?

Vhodný krém vybírejte také podle toho, jaký jste fototyp. Fototyp I (velmi citlivý) se vyznačuje citlivou pokožkou, na sluneční záření reaguje citlivě až alergicky. Pokožka nikdy nezhnědne a často se spálí. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 5 – 10 minutách pobytu na slunci. Fototyp II (citlivý) se vyznačuje světlou pokožkou, která se opaluje velmi pomalu, často se spálí, mírně zhnědne. Tento typ má většinou blond vlasy, pihy. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 10 – 20 minutách pobytu na slunci. Fototyp III (normální) reaguje na sluneční záření normálně bez alergických reakcí. Pokožka se opaluje dohněda, tento typ má tmavě blond až světle hnědé vlasy a málo pih. Přirozená vlastní ochrana pokožky mizí po 15 – 25 minutách pobytu na slunci. Fototyp IV (odolný) má snědou pokožku, která se velmi rychle opaluje a opálení si uchovává nejdelší dobu oproti ostatním fototypům. Tento typ má hnědé až černé vlasy. Přirozená ochrana pokožky mizí po 20 – 30 minutách pobytu na slunci.

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: