Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Antioxidanty nepůsobí jako prevence rakoviny prostaty

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktor Richard B. Hayes se svými kolegy z National Cancer Institute v Bethesdě ve státu Maryland zjistil, že vysoký příjem vitamínu E, beta karotenu a vitaminu C nepůsobí preventivně proti rakovině prostaty. Výsledky studie vědci uveřejnili v únorovém čísle 2006 časopisu Journal of the National Cancer Institute.

Zdá se však, že kuřáci z užívání vitamínu E profitují a stejně tak osoby s nízkým příjmem beta karotenu v dietě mají užitek ze suplementace beta karotenem.

Do studie bylo zahrnuto celkem 29361 mužů ve věku od 55 do 74 let. U těchto osob byla sledována hladina PSA na začátku studie a každých 5 let a prováděno vyšetření konečníkem na začátku studie a každé 3 roky. Příjem vitamínů byl sledován pomocí dotazníku.

Během 4,2 let bylo ve sledované skupině zjištěno celkem 1338 případů rakoviny prostaty ( včetně 520 mužů diagnostikovaných v pokročilém stádiu nemoci). Výsledky studie neprokázaly žádnou spojitost mezi příjmem vitamínu E,C a beta karotenu a incidencí rakoviny prostaty. Pouze u pravidelných kuřáků a těch, kteří přestali kouřit v posledních 10 letech, byl pozorován pozitivní vliv vysokých dávek vitamínu E na incidenci tohoto typu nádoru.

Zdroj:
J Natl Cancer Inst 2006;98:225-227,245-254.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Ergometrie

  Články o zdraví

Ergometrie  více

  Poradna lékaře

Artroskopie  více

  Poradna lékaře

cysta v hlavě  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Irena Kučerová | praktický lékař pro děti a dorost, Uherský Brod  více