Během léčby s lékaři mluvte! Jde přece o vaši léčbu!

Lékaři nemívají pověst nejlepších posluchačů. Zahraniční výzkumy dokonce prokázaly, že pacienty přerušují v jejich vyprávění už obvykle po pouhých 17 vteřinách. Bez dobré komunikace přitom nelze vést léčbu správným směrem, což platí dvojnásob v případě takového onemocnění, jako je roztroušená skleróza. Jak tedy co nejlépe vyjádřit svá přání a potřeby?

Bez dostatečné komunikace mezi pacientem a lékařem může dojít ke stanovení nesprávné diagnózy .
Bez dostatečné komunikace mezi pacientem a lékařem může dojít ke stanovení nesprávné diagnózy .

Základ úspěchu

Bez dostatečné komunikace mezi pacientem a lékařem může dojít ke stanovení nesprávné diagnózy nebo jsou prováděny testy, kterých není zapotřebí. Čím méně budete spolurozhodovat o léčebných krocích, tím menší je pravděpodobnost pochopení všech zdravotních souvislostí. To v důsledku může vést až k neúspěchu terapie. Rozhovor s lékařem tak tvoří základní pilíř správně vedené léčby. Je vhodné se tedy na schůzku s odborníkem důkladně připravit. Průměrná doba, kterou pacient stráví v ordinaci, se totiž pohybuje jen kolem 15 minut, přičemž velkou část návštěvy zabere „papírování“. Drahocenný čas je tak zapotřebí důkladně využít.

„Příručka“ aneb Co a jak říct 

  • Vytvořte si priority. Během návštěvy v ordinaci se může stát, že nedostanete prostor na všechny své dotazy. Vyberte si raději předem ty nejdůležitější a ve vhodnou chvíli je lékaři předneste.
  • Podělte se o svůj příběh. Nevysvětlujte své problémy jako soubor příznaků, ale uveďte je do širšího kontextu. Řekněme, že vás třeba trápí bolest ramene a chcete provést magnetickou rezonanci. Je více pravděpodobné, že odborník vyslyší vaši prosbu, pokud mu sdělíte, že váš blízký příbuzný měl bolesti v rameni kvůli metastázám zhoubného nádoru. 
  • Ptejte se. Kdo neshání informace, nic se nedozví. Kladení otázek vás vtáhne do procesu spolurozhodování. Pátrejte například, jestli k určitému postupu neexistují alternativy či jaké může mít léčba nežádoucí účinky. Zkrátka se lékaře ptejte na vše, co vás v souvislosti s vaší diagnózou zajímá.
  • Nebojte se přerušení. Pokud odborník váš hovor stopne, neznamená to automaticky, že neposlouchá. Vaše povídání totiž často může nevědomky odbíhat od důležitých informací k těm nepodstatným.

Pokud již na první pohled vidíte, že lékař má moc práce a zoufalý nedostatek času, požádejte o další schůzku. Jestli ale máte pocit i po více návštěvách, že vás doktor prostě jen neposlouchá a nehodlá vás nechat se podílet na léčebném procesu, možná nastal čas na hledání jiného odborníka.

(holi)

Zdroj: www.webmd.com/a-to-z-guides/features/be-heard

Autor článku:

MUDr. Jakub Holešovský

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: