Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Časná expozice cereáliím nezvyšuje riziko celiakie

Publikováno: 11.2.2008Aktualizace: 23.10.2008Dýchat.cz
 
Vědci z koloradské univerzity v Denveru zjistili, že expozice cereálním výrobkům před půl rokem věku nezvyšuje riziko celiakie. Výsledky studie vědci uveřejnili v červnovém čísle časopisu Pediatrics. Pečivo
Pečivo

V rámci studie vědci zkoumali vliv pozdní expozice lepku u více než 1600 dětí sledovaných již od narození. Ukázalo se, že Celiakie se projevila pouze u 16 dětí (1 %) a to v průměrném věku 13,2 měsíců. Dále zkoumali vliv časné expozice lepku u dětí mladších 6 měsíců ve stejné skupině. U těchto dětí se celiakie vyvinula pouze u 4 dětí (0,41 %). Ukázalo se tedy, že výskyt celiakie byl 4krát častější u dětí, které se do 6 měsíců s lepkem nesetkaly.

Tři čtvrtiny z těchto dětí s celiakií měly jiné potravinové alergie (většinou na kravské mléko). Mezi děti alergickými a nealergickými na lepek nebyl zjištěn rozdíl v gestačním věku, etnicitě, HLA-DR stavu, edukaci matky či anamnéze diabetu v rodině. Riziko nebylo ovlivněno ani délkou doby kojení, zařazením rýže do jídelníčku či rodinnou anamnézou alergií.

Vědci proto doporučují zařazovat cereálie do jídelníčku dítěte mezi 4. a 6. měsícem věku.

Pediatrics 2006;117:2175-2182.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Rýma

  Domácí lékař

Rýma  více

  Poradna lékaře

váš názor?  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Sylva Valsová | praktický lékař pro dospělé, Dolní Beřkovice  více