Chcete mít zdravé kosti? Nezapomínejte na vápník a vitamin D!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 19.10.2010
  • Aktualizace: 17.11.2010
  • Osteoporóza

Osteoporóza způsobuje postupnou ztrátu kostní hustoty a hmotnosti. V důsledku toho se kosti stanou slabšími a snadno se zlomí. Odhaduje se, že více než 1,3 miliónu zlomenin, které se vyskytnou každý rok v USA, je spojeno právě s osteoporózou. Proto je nutné této nemoci předcházet a v léčbě se zaměřit na dostatek potravin a nápojů dodávajících kostem důležitý vápník. Zapomínat by se nemělo ani na vitamin D. Ten totiž vápníku pomáhá správně se vstřebat.

Přísun vitaminů je důležitý, přehnané dávky mohou být ale toxické
Přísun vitaminů je důležitý, přehnané dávky mohou být ale toxické

Jezte mléčné výrobky každý den

Užívání vápníku snižuje ztrátu kostní hustoty a také riziko vzniku zlomenin. Spotřeba vápníku v dětství může vést k pevnějším kostem v dospělosti. Premenopauzální ženy a muži by měli konzumovat minimálně 1 000 mg vápníku denně, zatímco ženy po menopauze, které neužívají estrogen, by měly konzumovat dokonce 1 500 mg denně. Vzhledem k riziku nežádoucích účinků byste ale neměli překročit dávku 2 000 mg denně. Kromě potravin obsahujících vápník (mléko a jiné mléčné výrobky, jako je sýr, tvaroh, jogurt, ale i zelená zelenina) lze vápník do těla dostat pomocí potravinových doplňků.

 

Doporučené téma: Léčba neplodnosti

Poslední článek:
Darováním vajíčka můžete někomu splnit sen
Léčba neplodnosti může mít různou podobu. Někomu stačí upravit jídelníček, zhubnout nebo povzbudit ovulaci léky...  zobrazit téma

"Déčko" je potřebné pro lepší vstřebávání kalcia

Nedostatek vitaminu D způsobuje oslabení kostí, zvláště u starších lidí. Je neméně důležitý jako kalcium, a to proto, že díky vitaminu D je absorpce vápníku efektivní. Vitamin D obvykle získává tělo po expozici slunečního záření a také ze stravy. Je prokázáno, že aktivní lidé žijící ve slunečných regionech mohou produkovat větší množství vitamínu D. Naopak nedostatek slunečního záření způsobuje nedostatek vitaminu D. Odhaduje se, že až 50 % starších žen konzumuje mnohem méně vitaminu D ve stravě, než se doporučuje.

Jaký je adekvátní příjem vitaminu D?

Dospělí s osteoporózou by měli konzumovat alespoň 800 jednotek vitaminu D denně, nižší úroveň není tak účinná, zatímco vysoké dávky mohou být toxické, zvláště pokud jsou přijímány delší dobu. V takovém případě je nutné přiměřené dávky vitaminu D přijímat jako potravinový doplněk. Průměrná multivitaminová tableta obsahuje 400 IU vitaminu D (IU = mezinárodní jednotka). Pozor na nadměrné užívání vitaminu D – a to zejména vyšší než 2 000 jednotek, může dojít k toxicitě, zvýšeným hladinám vápníku v krvi a moči a také k ledvinovým kamenům.

(aši)

Zdroj: www.emaxhealth.com

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x