Chronická žloutenka: 6 změn, které uleví vašim játrům

Mnoho lidí má pocit, že žít se žloutenkou typu C je hrozná a smrtelná cesta. Dobrá zpráva ale je, že většina lidí s chronickou hepatitidou C se cítí dobře a zůstávají „zdraví“ po dlouhou dobu, někdy až desítky let.

Lidé s chronickou hepatitidou C by se měli vyhýbat alkoholu, a to v jakémkoli množství.
Lidé s chronickou hepatitidou C by se měli vyhýbat alkoholu, a to v jakémkoli množství.

Játra v ohrožení

Potíží chronicky nakažených lidí je, že až u 70 % z nich se rozvine nějaké chronické onemocnění jater. To může být jaterní cirhóza nebo jaterní tumor. Při cirhóze se játra stávají menšími, svraštělými, mají jizvy a nejsou schopny dál plnit své funkce. A jelikož bez jater není možné žít, je zřejmé, že jejich práce je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Co pro nás játra tedy dělají?

  • Pomáhají trávit jídlo a vstřebávat živiny.
  • Pomáhají při kontrole krvácení, neboť tvoří faktory důležité pro srážení krve.
  • Vytvářejí důležité látky, jako jsou tuky, cholesterol a proteiny.
  • Jsou zásobárnou cukru a vitamínů pro chvíle, kdy je tělo potřebuje.
  • Pročišťují krev a odstraňují z těla toxiny, ale třeba i alkohol.

Život se žloutenkou nemusí být nijak hrůzostrašný, avšak měli byste ochraňovat svá játra. Ty jsou pro vás životně důležitým orgánem a vy jim můžete i trochu pomoci.

  1. Alkohol. Vyhýbejte se alkoholu, a to v jakémkoli množství, a neužívejte ilegální drogy.
  2. Léky. Konzultujte všechny léky, ideálně i potravinové doplňky, se svým lékařem, protože i léky bez lékařského předpisu mohou dát játrům pořádně zabrat.
  3. Očkování. Nechte se očkovat proti žloutence typu A a B, jelikož je to infekce, která by játra mohla poškodit zase o kus víc.
  4. Zdravé jídlo. Dieta vhodná pro jedince s chronickou žloutenkou se nijak zvlášť neliší od běžně doporučované zdravé stravy s velkým množství ovoce a zeleniny, celozrnného pečiva, libového masa apod. Zásadnější změna jídelníčku může být nutná, rozvine-li se nějaká forma chronické jaterní nemoci.
  5. Pohyb. Do svého diáře si zařaďte také pohyb, posílí váš imunitní systém.
  6. Relax. Dopřejte si dostatek odpočinku. Organismus nucený dlouhodobě bojovat s nemocí se může rychleji unavit než zdravé tělo. 

(boba)

Zdroje: www.maricopa.gov
www.everydayhealth.com

Autor článku:

MUDr. Barbora Boudová

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: