Čím nahradit mléčné výrobky?

  • Redakce uLékaře.cz
  • 29.3.2008
  • Aktualizace: 19.9.2008
  • Osteoporóza
Součástí léčby osteoporózy jsou nejen léky, pohyb a celková změna životního stylu, ale také strava bohatá na vápník a vitamin D. Vápník je hlavní složkou kostí. Zajišťuje pevnost a správnou hustotu kostní tkáně. Vitamin D pak umožňuje vstřebávání vápníku ve střevě a v ledvinách, a udržuje tak optimální koncentraci vápníku v těle.

Mléko zabraňuje vzniku osteoporózy
Mléko zabraňuje vzniku osteoporózy

Když nelze přijímat mléko

Hlavním zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky. Existují však lidé, kteří se těmto pokrmům vyhýbají, a to hned z několika důvodů. Příčinami jsou onemocnění, kdy pacienti trpí alergií na bílkovinu kravského mléka (ABKM) nebo nesnášenlivostí laktózy (mléčného cukru). Jiným příkladem jsou vegetariáni nebo vegani, kteří většinou živočišné produkty nepřijímají vůbec. Některým lidem pak mléko jednoduše nechutná.

Potraviny bohaté na vápník

Pokud chceme přijímat vápník přirozenou formou, tedy potravou, je vhodné zaměřit se hlavně na určité produkty. Jídelníček bohatý na vápník si můžete sestavit z následující nabídky: zelenina: vysoký obsah vápníku je obsažen v brokolici, kapustě, čínském zelí, mořské ryby: například losos, tuňák, ale také sardinky luštěniny, ořechy, mandle, tofu a podobné produkty vápníkem obohacený chléb, cereálie nebo džusy dostupné v prodejnách se zdravou výživou

Pozor na záludnosti stravy

Některé rostliny sice také obsahují dostatek vápníku, ale vstřebává se ho jen málo. Týká se to například špenátu. Vápník je v něm totiž vázám v těžko stravitelných a špatně rozpustných sloučeninách. I další látky snižují vstřebávání a využití vápníku v těle, například nadměrné množství bílkovin, sodíku nebo kofeinu, které mohou vést ke zvýšenému vylučování vápníku močí. V těle je pak tohoto prvku málo i přes jeho dostatečný příjem v potravě.

Prevence i léčba

Pestrý a vyvážený jídelníček zajistí dostatečné množství nejen vápníku, ale také ostatních živin nutných pro správnou skladbu kostí. A protože úprava stravovacích návyků není jen léčbou osteoporózy, ale také její prevencí, je vhodné s ní začít co nejdříve.

(nes)

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: