Čokoláda – prospěšnější, než byste čekali

  • Redakce uLékaře.cz
  • 16.7.2015
  • Aktualizace: 6.8.2015
  • uLékaře.cz

Kdo z nás nesáhne občas (případně i denně) po tabulce čokolády? Není nutné mít kvůli tomu nějaké velké výčitky – tahle sladkost je totiž zdravá. Samozřejmě pokud si vyberete ten správný druh a přiměřené množství.

Švédská studie prokázala, že dvě porce tmavé čokolády týdně sníží riziko srdečního selhání až o třetinu.
Švédská studie prokázala, že dvě porce tmavé čokolády týdně sníží riziko srdečního selhání až o třetinu.

V posledním čase se stále více studií zaobírá blahodárným účinkem čokolády na náš organismus. Existuje již mnoho důkazů, že tato tmavá a chutná pochoutka nepomáhá jen na zlomené srdce. Tajemství tkví v kakau, což je zdroj typicky sladké chuti čokolády. Společně s flavonoidy a teobrominem dokážou kakaová zrna pomoci při nejedné nemoci. Zdravá ovšem není každá čokoláda. Přidáním mléka, cukru či másla se její hodnota snižuje. Jezte proto produkty s alespoň 70% obsahem kakaa nebo kokoy (kakao v pražené, drcené formě). I tyto čokolády však obsahují vysoké množství cukru a tuků, proto byste je neměli konzumovat v neomezeném množství. Doporučují se přibližně 4 čokoládové tyčinky za týden.

Posilněte srdce  

Švédská studie prokázala, že dvě porce tmavé čokolády týdně sníží riziko srdečního selhání až o třetinu. Především díky flavonoidům, antioxidačním látkám, které zvyšují pohyblivost stěn žil a tepen, čokoláda napomáhá poklesu krevního tlaku a tím také zmenšuje pravděpodobnost srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Samozřejmě je důležité mimo jiné i cvičit, odměna v podobě čokolády stojí zato – obsahuje např. 5× více flavonoidů než jablka.

Široké spektrum účinků

  • Snížení váhy. Tmavá čokoláda může pomoci i zhubnout. Její výrazná hořkost totiž člověka rychle zasytí a snižuje tak chuť na sladká, slaná i tučná jídla. Díky tomu pro vás bude i jednodušší držet se zdravého jídelníčku.
  • Pocity štěstí. Ženy, které jedly čokoládu během těhotenství, popisují, že lépe snášely stresové situace oproti budoucím matkám, které se této sladkosti vyhýbaly. Taktéž jejich děti byly šťastnější a více se usmívaly.
  • Pomoc při diabetu. Flavonoidy snižují produkci oxidu dusnatého a klesá tak potenciál pro rozvíjení rezistence na inzulín. Jednoduše řečeno, čokoláda pomáhá kontrolovat citlivost tkání na inzulín, a slinivka břišní je tak méně zatěžována. 
  • Redukce stresu. Kdo z nás nesáhl ve chvílích nervozity po tabulce útěchy? Ukazuje se, že to není úplně na škodu. Už po 2 týdnech denní dávky cca 50 g čokolády se kromě hladiny stresových hormonů snížily i metabolické účinky stresu.
  • Zvýšení inteligence. Pitím kakaa se zlepšuje průtok krve klíčovými oblastmi mozku po dobu 2 až 3 hodin, což by mohlo zlepšit výkonnost a bdělost na krátkou dobu. Z dlouhodobého hlediska se prokázalo, že lidé, kteří konzumují potraviny bohaté na flavonoidy, mimo čokolády např. víno a čaj, dosáhli výrazně lepších výsledků v kognitivních testech.
  • Zlepšení kašle. Teobromin obsažený v čokoládě utiší kašel téměř stejnou měrou jako kodein. Právě díky teobrominu máme po mlsání pocit spokojenosti a klidu. Oproti kodeinu nemá žádné nežádoucí účinky – nezpůsobuje ospalost a navíc má lahodnou chuť.
  • Lék na průjem. Čokoláda se po staletí užívala i při průjmech. Dnes se potvrdilo, že kakaové flavonoidy se vážou k bílkovinám, které regulují sekreci tekutin v tenkém střevě.

Zdroj: www.healthcareasia.org

Autor článku:

MUDr. Brigita Marhefková

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: