Delší stání prospívá kostem více než dlouhé sezení

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.12.2010
  • Aktualizace: 9.12.2010
  • Osteoporóza

Delší stání prospívá kostem více než dlouhé sezení. To, že lidé středního věku trpící osteoporózou jsou daleko náchylnější ke zlomeninám, je známá věc. Ovlivňuje je především hustota kostních minerálů, která je závislá na fyzické aktivitě jedince. Jak se ale na kostní denzitě projeví dlouhé stání? Prospívá, nebo naopak našim kostem škodí?

Dlouhodobé sezení způsobuje úbytek kostní hmoty
Dlouhodobé sezení způsobuje úbytek kostní hmoty

Sezení versus stání

Dlouhé stání by mohlo mít na kostní hustotu poměrně zásadní vliv. Myslí si to pákistánští lékaři z Univerzity krále Edvarda v Lahore. Do své studie zahrnuli 100 mužů, kteří kvůli svému povolání strávili na nohách denně více než osm hodin, a 100 mužů, kteří naopak většinu pracovního dne proseděli a na nohách byli vždy méně než tři hodiny za den. Všichni zkoumaní muži byli ve věku 31–50 let, bez osobní anamnézy závažnějších zlomenin, všichni navíc pocházeli ze stejné socioekonomické vrstvy.

 

T-skóre jako ukazatel

Hustota kostních minerálů pak byla u účastníků studie hodnocena pomocí tzv. T-skóre, které vyjadřuje odchylku výsledku vyšetření od tabulkové hodnoty kostní minerální denzity mladých zdravých jedinců stejného pohlaví. Hodnota vyšší než −1 se považuje za normální, hodnoty mezi −1 a −2,5 jsou hodnoceny jako osteopenie, první stadium řídnutí kostí. Hodnoty T-skóre nižší než −2,5 odpovídají osteoporóze.

Stání kostem neškodí (právě naopak)

Zatímco z mužů, kteří se většinu dne aktivně pohybovali nebo postávali, neměl žádný T-skóre nižší než 2,5 a pouze tři se dostali mezi 2,0 a 2,4, převážně sedící muži na tom byli podstatně hůř. Žádný z nich se sice nedostal pod 2,5, v rozmezí 2–2,4 jich však bylo 7. Podobné to bylo i u dalších rozmezí, například v nejnižším, tedy od 0,1 do 0,5, měli sedící 6 zástupců, zatímco stojící muži hned 18.

Ze studie tedy vyplynulo, že hustota kostních minerálů je závislá na více faktorech, přičemž jedním z nich je i fyzická aktivita. Dlouhodobé sezení a málo pohybu tak u mužů způsobuje úbytek kostní hmoty, zatímco delší stání a aktivní pohyb během dne ztrátám kostní hmoty zabraňují.

(kam)

Zdroj: Nasir H. et al.: Effect of long standing time on bone mineral density in middle aged males., June 2005–August 2005, ESCULAPIO Journal of SIMS

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Chůze místo sezení či stání | Od: Vlastimil Wagner | 18.3.2013 23:05
Ano - stání je perfektní i pro práci na počítači. A ještě lepší je chůze při práci.
reagovat
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: