Dieta pro silné kosti

  • Redakce uLékaře.cz
  • 15.9.2008
  • Aktualizace: 18.9.2008
  • Osteoporóza
Správná strava je při osteoporóze jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících úspěch léčby. Je důležité, aby byla vyvážená, obsahovala dostatek bílkovin a také dostatek kalorií. Pokud trpíte osteoporózou, rozhodně byste neměli zhubnout. Nízká hmotnost je totiž spíše na závadu.

Sklenice mléka denně, prevence osteoporózy
Sklenice mléka denně, prevence osteoporózy

Nejdůležitější složkou pro stavbu zdravých a silných kostí je vápník. Pokud se stravujete opravdu vyváženě, obvykle dodáte tělu vápníku dostatek. V určitých obdobích života je však nutné přijímat vápníku více než obvykle – sem patří hlavně těhotenství, období růstu během dětství a dospívání a zejména stáří při onemocnění osteoporózou.

Přinášíme vám několik tipů, jak do jídelníčku zařadit co nejvíce potravin s obsahem vápníku, recepty a také tabulku potravin s obsahem vápníku, podle níž si můžete svůj jídelníček plánovat.

Připomínáme, že při onemocnění osteoporózou byste měli přijmout každý den asi 1300 mg vápníku.

Kuchařské tipy s vápníkem

  • S jídlem vždy vypijte sklenici mléka.
  • Přidávejte trochu mléka či jogurtu do polévek.
  • Vybírejte si potraviny bohaté na vápník, například brokolici, ořechy.
  • Do salátu připravujte jogurtové zálivky.
  • S rybou nebo se zeleninou servírujte bešamelovou omáčku.
  • Do polévek sypte strouhaný sýr.
  • Ke svačině jezte lehká jídla, například sušené meruňky, nízkotučné sýry.
  • Přidávejte strouhaný sýr k pečivu.
  • Syrovou zeleninu můžete servírovat s jogurtovými zálivkami.
  • Brambory přelévejte jogurtem a sypte pažitkou nebo strouhaným sýrem.
  • Dopřejte si rychlý mléčný koktejl smícháním mléka s ovocným jogurtem.

Vápník k snídani

  • Jogurt je rychlým a lahodným zdrojem vápníku. Zkuste 150 g nízkotučného jogurtu smíchat se sušeným ovocem, získáte cca 240 mg vápníku.
  • Návod na rychlý a osvěžující snídaňový nápoj: 1 banán, 150 ml meruňkového jogurtu a 150 ml mléka smíchejte, přidejte několik kostek ledu. Míchejte, dokud směs nezhoustne a nevytvoří pěnu. Nápoj Vám dodá 250 mg vápníku.
  • Plátky chleba osmahnuté na másle nebo chléb opečený ve vajíčku jsou dalšími dobrými zdroji vápníku. Smíchejte 2 vejce, 75 g strouhaného sýra a 50 ml mléka. Plátky bílého chleba obalte v této směsi, pak smažte na oleji, dokud nebudou zlaté po obou stranách. Průměrná porce obsahuje cca 220 mg vápníku.

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x