Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Dieta proti endometrióze

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktor Fabio Parazzini z Gynekologické kliniky milánské univerzity se svými kolegy zjistil, že dieta bohatá na ovoce a zeleninu může chránit proti endometrióze. Riziko této nemoci snižuje až o 40%. Na druhou stranu zvýšená konzumace červeného masa a uzenin může toto riziko endometriózy zvyšovat dokonce až o 80-100%. Výsledky své studie vědci uveřejnili v roce 2004 v červencovém čísle časopisu Human Reproduction.

Do studie byla zahrnuta skupina celkem 504 žen, které byly na oddělení gynekologie přijaty s endoskopicky potvrzenou endometriózou a skupina rovněž 504 žen, které byly na kliniku přijaty pro různé akutní negynekologické, nehormonální, nenádorové stavy. Průměrný věk žen v první skupině byl 33 let (20-65 let) a ve skupině druhé 34 let (20-61 let).

Tyto ženy vyplnily dotazník dotazující se na složení stravy, speciálně na obsah karotenoidů a retinoidů. Otázky byly také na množství konzumace alkoholu a kafe.

Výsledky studie ukázaly, že riziko endometriózy bylo signifikantně nižší ve skupině žen s nejvyšší konzumací zeleniny a čerstvého ovoce ve srovnání s rizikem žen konzumujících často červené maso a uzeniny.

Vědci zjistili, že neexistuje spojitost mezi konzumací mléka, jater, mrkve, sýrů, ryb, celozrného pečiva, kafe, alkoholu, másla, margarínu či oleje a endometriózou.

Vědci se domnívají, že dodržováním správné diety by se snížila prevalence této nemoci ze stávajících 5% v Itálii na 3-4%, což by znamenalo až o 200 000 případů méně v Itálii a o 800 000 případů méně v Evropě.

Zdroj:
Hum Reprod. 2004;19:1755-1759

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Bolestivé oko

  Domácí lékař

Bolestivé oko  více

  Poradna lékaře

chronický zánět mandlí  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Tomáš Kubíček | kardiologie, Mladá Boleslav  více