Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Dietou proti relapsu ulcerózní kolitidy

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 19.10.2008Medicína
 
Doktorka Sarah L. Jowett z University of Newcastle upon Tyne ve Velké Británii se svými kolegy zjistila, že určitý druh stravování (např. s vysokým obsahem masa a vyšším příjmem alkoholu) může zvyšovat riziko relapsu ulcerózní kolitidy (UK). Výsledky této studie vědci uvedli v roce 2004 v říjnovém čísle časopisu Gut.

Vědci uvedli, že přestože příčiny relapsu UK nejsou dosud známy, dietní faktory zde hrají velmi pravděpodobně důležitou roli.

Do studie bylo zahrnuto celkem 191 pacientů s ulcerózní kolitidou, toho času v remisi onemocnění. U pacientů byl po dobu jednoho roku pomocí dotazníku sledován jejich jídelníček.

96 % těchto pacientů dokončilo studii a 52 % se dostalo do relapsu nemoci. Ve srovnání s třetinou pacientů s nejnižší konzumací masa měla třetina pacientů s nejvyšší konzumací masa až třikrát vyšší riziko relapsu onemocnění.

Nejrizikovějším jídlem bylo červené maso a uzeniny. Také alkohol signifikantně zvyšoval riziko relapsu kolitidy. Naopak zvýšený příjem mléka a mléčných produktů riziko relapsu nezvyšoval. Překvapivé bylo, že vláknina neměla předpokládaný ochranný vliv.

Vědci uvedli, že je třeba ještě zjistit, zda-li je to sulfurová a sulfátová složka v potravinách, která ovlivňuje vznik relapsu kolitidy.

Zdroj:
Gut. 2004;53:1399-1401, 1479-1484.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - horečka u nemluvňat

  Domácí lékař

Děti - horečka u nemluvňat  více

  Poradna lékaře

krmení  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Eva Láníková | stomatologie, Blansko  více