Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Dodávání selenu u dospělých se na jejich astmatu nijak neprojeví

Publikováno: 16.2.2008Aktualizace: 28.8.2008Dýchat.cz
 
Podle dosavadních poznatků z epidemiologických studií je u astmatiků pozorována snížená koncentrace selenu v krvi a malý příjem prvku potravou. Doplňky potravy s obsahem selenu ale zřejmě nemají u dospělých pacientů žádný klinický přínos. Alespoň to vyplývá z výsledků studie lékařů z londýnské Imperial College, která byla publikována v červnovém vydání odborného časopisu Thorax.

Poslední předešlá studie zkoumající vliv suplementace selenem nepřinesla žádné důkazy o účinnosti takového postupu, ale zahrnovala jen 24 osob. Proto byl nyní provedena dvojitě slepá randomizovaná studie u 197 dospělých astmatiků. Pacienti brali přípravek obsahující selen (100 g denně, 99 osob) nebo placebo (98 pacientů) po dobu 24 týdnů.

Celkem u 157 osob se podařilo získat přesný přehled o počtu užitých dávek. Pacientů, kteří dosáhli alespoň 80 % dávek, bylo v kontrolní skupině 78 z 80 a v experimentální skupině 75 ze 77. Autoři zaznamenali v odběru krve na závěr studie v experimentální skupině vzestup koncentrace selenu v séru o 48 % oproti vstupním hodnotám. Ve skupině kontrolní k žádnému navýšení nedošlo.

Některé ukazatele závažnosti astmatu prošly u pacientů z experimentální skupiny pozitivní změnou, která nebyla u osob v kontrolní skupině pozorována. Rozdíl však nebyl statisticky významný. Podávání selenu nevedlo k žádným vážným nežádoucím či vedlejším účinkům, nicméně statisticky významný pozitivní dopad na kvalitu života ani ústup obtíží nebyl zaznamenán. Selen ale může být stále přínosný u dětí nebo u dospělých pacientů s těžkým astmatem a velmi nízkou vstupní hodnotou v séru.

Thorax 2007;62:483-490.

 
 
 
 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Závrati

  Domácí lékař

Závrati  více

  Doporučení lékařů

Mgr. Jana Ostřížková | psycholog, Valašské Meziříčí  více