Dopřejte spánku čas

  • Redakce uLékaře.cz
  • 11.12.2009
  • Aktualizace: 11.12.2009
  • Dobrý spánek
Tak schválně. Kolikrát v tomto týdnu jste v noci prospali alespoň sedm hodin? Pokud je tak dlouhý spánek pro vás pouhým snem, dejte si pozor, ať navíc neprochladnete. Lidé, kteří málo spí, jsou totiž náchylnější k infekcím.

Více spánku, méně nemocí

Teorii, že nedostatek spánku zvyšuje riziko onemocnění, potvrdili vědci z pittsburské univerzity. Do svého pokusu zařadili 153 zdravých a zdatných dobrovolníků, mužů i žen. Už 2 týdny před vlastním pokusem pomocí dotazníku podrobně zkoumali, jak dobře spí. Poté jejich spánek sledovali 5 nocí a také jim do nosu nakapali viry způsobující "nemoc z nachlazení" (common cold). Po propuštění jim odebrali vzorky nosního sekretu a nabrali krev. Po měsíci dobrovolníkům vyšetřili krev znovu, aby zjistili, zda imunitní systém vytvořil protilátky proti virům.

Kdopak tu zanedbával spánek?
Kdopak tu zanedbával spánek?

Dobří spáči jsou fit

Experiment ukázal, jak důležité je spát průměrně aspoň 7 hodin denně. U těch, co si nedopřáli delší spánek, se takřka 3krát častěji objevily příznaky nemoci z nachlazení (bolesti v krku, kašel, rýma, kýchání) než u dobrých spáčů. Až 5krát častěji se tyto obtíže vyskytly u dobrovolníků, co se více než 8 % doby strávené v posteli jen převalovali a nespali. Pittsburský pokus je tak dalším kamínkem v mozaice důvodů, proč spát déle.

Spánek a imunita

O negativním vlivu spánkového deficitu na naši obranyschopnost se ví už dlouho. Dříve býval nedostatek spánku účinným mučicím nástrojem ve věznicích. Není divu. Ve spánku se totiž produkuje řada látek, které náš imunitní systém využívá při boji s infekcí. Naopak, pokud si spánek nedopřejeme, vylučuje se v nadledvinách hormon, který imunitní reakce tlumí. Překvapivé však je, jak málo stačí k oslabení imunity.

Pro mnohé je schéma správného životního stylu 8 hodin práce, 8 hodin odpočinku a 8 hodin spánku téměř nedosažitelným ideálem. Zdá se však, že chceme- li být fit, není jiné cesty než se k ideálu přiblížit. Pro začátek se aspoň neokrádejme o spánek. Tak dobrou noc!

(ela)

Zdroj:
Málo spánku, víc nemocí. Lidové noviny, 16. 1. 2009

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x