Dozor nad stravováním je nutný! Obědy ve škole zdravé jídlo nezaručí

Někteří dospělí si myslí, že s nástupem dítěte do školy jim odpadne většina starostí, které až doteď se zdravým jídelníčkem svých ratolestí měli. To se ale mýlí. Školáci totiž neustále rostou, a pokud rodiče chtějí, aby se vyvíjeli správně, nemohou jejich stravování pustit ze zřetele úplně.

Vápník je důležitým minerálem a nutný pro správný vývoj kostí a zubů.
Vápník je důležitým minerálem a nutný pro správný vývoj kostí a zubů.

Naši potomci ve škole čelí mnoha novým výzvám: v jídelně si mohou vybrat z různých variant obědů, jsou pod vlivem spolužáků a na chodbách škol stojí automaty se spoustou sladkostí. Správné jídlo je ale pro děti nesmírně důležité, a to nejen kvůli jejich aktuálnímu zdraví a odpovídajícímu růstu. Zvyky, které získáme v dětství, totiž ovlivňují naše stravování po celý zbytek života.

Co by nemělo chybět

Děti během dne spotřebují spoustu energie fyzickou aktivitou. Základním zdrojem této energie jsou sacharidy a tuky. Pro růst jako takový je obzvlášť důležitý dostatek bílkovin, dvě až tři jídla denně by tedy měla být na ně bohatá. Mezi potraviny s mnoha bílkovinami patří například ryby, drůbež či jiné maso a také mléko a mléčné výrobky. Kromě základních živin je potřeba dětem poskytnout i dostatek vitamínů a minerálů. 

  • Vápník. Je důležitým minerálem a nutný pro správný vývoj kostí a zubů. Malé děti mají většinou vápníku dostatek, získávají ho především z mléka a mléčných výrobků a také z listové zeleniny. Jeho nedostatkem jsou ohroženi především teenageři.
  • Železo. Funguje v krvi jako přenašeč kyslíku a jeho nedostatek se projeví chudokrevností. V období masivního růstu se zvětšuje i objem krve, a děti tak potřebují dostatek železa, aby měly z čeho tvořit červené krvinky. Spotřeba této látky se u dívek navíc ještě zvýší ve chvíli, kdy začnou menstruovat. Zdrojem železa je hlavně maso, ale také pečivo a cereálie.
  • Vitamíny A a C a skupiny B. Nedostatek vitamínů dětem nehrozí, pokud pravidelně jedí ovoce a zeleninu.

Nezapomínejte na svačiny!

Stravu dětem rozložte alespoň do pěti porcí denně. Nepodceňujte svačiny, měly by zajišťovat 1/3 příjmu energie a pomohou vašim potomkům doplňovat „palivo“ v průběhu celého dne. Pokud se vám podaří zajistit dítěti dostatek různorodých a kvalitních potravin, není již potřeba přidávat žádné potravinové doplňky.

Zdroj: www.medicinenet.com

Autor článku:

Markéta Kudrnová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x