Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Eskymáci díky konzumaci ryb nevědí, co je infarkt myokardu

Publikováno: 26.1.2011Aktualizace: 26.1.2011Kardiochirurgie
 

Rybí maso má řadu blahodárných účinků na lidský organismus. V naší zeměpisné poloze nepatří ryby k běžnému jídelníčku průměrných českých domácností a smažený kapr o Vánocích je mnohde jediným rybím pokrmem za celý rok. Abychom měli o důvod víc jíst ryby ve větším množství, přišli vědci s novými fakty o pozitivních účincích rybích tuků.

Dopřejte si ryby častěji, prospějete svému srdci
Dopřejte si ryby častěji, prospějete svému srdci

Ryby na talíři častěji než jednou ročně

Složky zodpovědné za příznivý efekt rybích jídel se nazývají složitě – omega3-polynenasycené mastné kyseliny (PUFA). První poznatky o nich sahají přibližně 40 let zpátky do minulosti, kdy se vědci začali zajímat, proč Eskymáci tak vzácně prodělávají infarkt myokardu. Tehdy byly objeveny tyto specifické mastné kyseliny z ryb, které Eskymáci konzumují ve velkém. Postupně bylo zjištěno, že pozitivně ovlivňují oběhový, zažívací, nervový a imunitní systém lidského těla.

Vědecký článek uveřejněný v posledním čísle (12/2010) Journal of Cardiovascular Translational Research přináší shrnutí dosavadních poznatků o vlivu omega3-PUFA na srdeční rytmus. Z epidemiologických studií bylo již dříve patrné, že tyto látky snižují pravděpodobnost vzniku poruch srdečního rytmu a s tím spojeného rizika náhlé srdeční smrti.

Mastné kyseliny ovlivňují iontové kanály

Lékaři se proto zaměřili na to, jakým způsobem omega3-PUFA ovlivňují přesun důležitých iontů v srdečních buňkách. Bylo zjištěno, že rybí mastné kyseliny dokážou ovlivnit iontové kanály pro vápník, sodík a draslík. Zejména tyto prvky se podílejí na vzniku srdečního rytmu a dosud používané léky proti poruchám srdečního rytmu fungují právě na principu ovlivňování těchto iontových kanálů.

Omega3-PUFA by tedy mohly být užity jako efektivní a bezpečný lék proti poruchám srdečního rytmu. K jejich medicínskému využití v této indikaci je však ještě dlouhá cesta. Zatím se musíme spokojit s pocitem, že při konzumaci ryb děláme něco pro své zdraví. A na další rybu na talíři nemusíme nutně čekat až do příštích Vánoc.

(omat)

Zdroj: http://www.springerlink.com/content/r40578352p08k322/

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Mdloby a omdlévání

  Domácí lékař

Mdloby a omdlévání  více

  Doporučení lékařů

MUDr. František Válek | anestezie, Praha 4  více

Růže šípková (Rosa canina)

  Články o zdraví

Růže šípková (Rosa canina)  více

  Poradna lékaře

zhorsene dychani  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Markéta Nácovská | gynekologie, Rumburk  více

Rakovina ledvin

  Kalkulačka

Rakovina ledvin  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Olga Skoumalová | praktický lékař pro dospělé, Krupka  více