Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Fortifikovaná mléka pomáhají v prevenci průjmů a pneumonií u předškoláků

Publikováno: 19.2.2008Aktualizace: 23.10.2008Dýchat.cz
 
Vědci z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health v Baltimore v Marylandu zjistili, že u předškolních dětí v Indii snižují fortifikovaná mléka výskyt průjmů a pneumonie. Výsledky studie výzkumníci uveřejnili v listopadovém čísle časopisu BMJ. Mléko
Mléko

Autor studie uvedl, že fortifikační programy a studie ukázaly, že fortifikace základních potravin pomáhá v prevenci nedostatku základních živin u dětí chudých rodičů. Mléko je pro tento program vhodné vzhledem ke své oblíbenosti u dětí. V rámci studie vědci zjišťovali účinek přidání stopových prvků a vitaminů do mléka na nemocnost dětí.

Do studie bylo zahrnuto celkem 633 dětí ve věku od jednoho do tří let. Děti dostávaly fortifikované nebo normální mléko třikrát denně po dobu jednoho roku. Fortifikované mléko navíc obsahovalo 7,8 mg zinku, 9,6 mg železa, 4,2 g selenu, 0,27g mědi, 156 g vitaminu A, 40,2 mg vitaminu C a 7,5 mg vitaminu E při podání třikrát denně. Sledovanými parametry byly průjem a onemocnění dolních cest dýchacích.

Výsledky studie ukázaly, že průměrný počet epizod průjmů byl ve skupině dětí s fortifikovaným mlékem 4,46 a ve skupině bez přidání vitaminů a stopových prvků 5,36. U pneumonie byl tento počet 0,62 a 0,83.

Vědci uvedli, že konzumace fortifikovaného mléka snižovala počet dnů s vážným onemocněním až o 15 %, výskyt průjmů o 18 % a výskyt akutního onemocnění dolních cest dýchacích o 26 %. Největší prospěch z fortifikace mléka byl sledován u dětí mladších dvou let.

BMJ. Published online November 28, 2006.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 

  Doporučení lékařů

MUDr. Josef Jiřička | ortopedie, Praha 2  více