Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Francouzský paradox: střídmost znamená po malých dávkách

Publikováno: 5.10.2011Aktualizace: 5.10.2011Kardiochirurgie
 

Francouzi, navzdory svému jídelníčku, mají relativně nízký výskyt akutních srdečních příhod. Prý za to může pravidelná a uvážená konzumace červeného vína. Irové, kteří vypijí za týden stejné množství alkoholických nápojů jako Francouzi, trpí srdečními infarkty daleko více. Proč?

Nárazové pití vína srdci neprospívá
Nárazové pití vína srdci neprospívá

Srdce v ohrožení

Termín „binge drinking“ znamená vypití velkého množství alkoholických nápojů v krátké době. Zdá se, že právě tento způsob konzumace různých drinků může za zvýšený výskyt srdečních příhod. Francouzští vědci porovnali dvě skupiny konzumentů alkoholických nápojů s ohledem na riziko vzniku ischemické choroby srdeční. První skupinou byli obyvatelé francouzských měst Lille, Štrasburk a Toulouse. Druhou skupinu tvořili muži z irského Belfastu. Přestože Irové i Francouzi spotřebovali týdně přibližně stejné množství alkoholických nápojů, muži z Belfastu měli více srdečních příhod než jejich francouzští kolegové.

Nárazové pití více škodí

Pravděpodobnou příčinou mezistátních rozdílů ve výskytu srdečních onemocnění je styl konzumace alkoholu. Ve Francii je zvykem pít menší dávky červeného či bílého vína pravidelně téměř každý den. Irové upřednostňují víkendové pití, nejčastějším „opileckým“ dnem je zde sobota. S „binge drinking“ se v Irsku setkáte až 20krát více než ve Francii. Ochranný účinek mírného množství alkoholu se tímto agresivním způsobem pití ruší, protože v nadměrné míře alkohol naopak zvyšuje pravděpodobnost vzniku srdečního infarktu a náhlé srdeční smrti. Jistou roli hraje také to, co pijeme. Obecně se má za to, že víno je pro lidské srdce prospěšnější než jiné alkoholické nápoje. Vědci dokonce tvrdí, že i poměrně velké množství vína je pro srdce zdravé, pokud ho člověk pije skutečně pravidelně. Na druhou stranu nesmíme zapomínat na škodlivý vliv alkoholu na jiné orgány lidského těla, například na játra.

Mládí mění tradice

Nestřídmé nárazové pití alkoholu je poměrně typické pro státy severní Evropy a USA. Oproti tomu se ve Středomoří tento fenomén začal objevovat ve zvýšené míře až nyní, a to převážně u mladých lidí. Ti jen málo dbají na varování o nebezpečnosti alkoholu pro jejich srdce, spíše reagují na zprávy o riziku otravy alkoholem, úrazů v opilosti apod. Jen budoucnost tak ukáže, zda bude tzv. francouzský paradox neboli srdci prospěšné pravidelné pití po malých dávkách existovat i za pár desítek let. Je totiž možné, že spolu s přibývající oblibou „binge drinking“ tento způsob pití hlavně vína úplně vymizí.

Jen s mírou

Alkoholový průmysl často zdůrazňuje pozitivní vliv alkoholu na srdečně-cévní systém za účelem vyššího prodeje a zisků. Je však potřeba upozornit hlavně na rizika spojená s nestřídmou konzumací alkoholu a na fakt, že přehnané nárazové pití srdci a cévám opravdu škodí.

(tek)

Zdroj: http://www.medscape.com/viewarticle/733174

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Muži – poruchy plodnosti

  Domácí lékař

Muži – poruchy plodnosti  více

Rakovina prsu

  Kalkulačka

Rakovina prsu  více

  Poradna lékaře

Endometrioza  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Denisa Sedláková | praktický lékař pro děti a dorost, Hodonín  více

Muži – antikoncepce

  Domácí lékař

Muži – antikoncepce  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Marie Strejcová | praktický lékař pro děti a dorost, Sedlčany  více