Ideální váhou proti osteoporóze

  • Redakce uLékaře.cz
  • 7.12.2009
  • Aktualizace: 7.12.2009
  • Osteoporóza
Osteoporóze je možné předejít vhodnou stravou s dostatečným přísunem vápníku, aktivním pohybem, omezením kouření a konzumace alkoholu. Pokud už je osteoporóza u vás již rozvinutá, je možné ji léčit pomocí úpravy životního stylu a diety. Ovlivní ale samotná váha průběh osteoporózy?

Trocha nadváhy neškodí?

Ačkoliv být "trochu" při těle může poskytnout určitou ochranu proti vzniku osteoporózy, způsobují kila navíc svému nositeli určité zdravotní obtíže – ať již se jedná o zhoršenou fyzickou kondici, nadměrné pocení, nebo dokonce o vážná onemocnění srdce a cév.

Anorexie kostem škodí, ale ani velká nadváha zdraví nepřidá
Anorexie kostem škodí, ale ani velká nadváha zdraví nepřidá

Výhody tukové tkáně

Po menopauze začnou ženy většinou přibírat. V nově nabyté tukové tkáni ale začnou produkovat ženské hormony estrogeny, které byly předtím tvořeny v pohlavních orgánech. Tvorba estrogenů je úměrná mase tukové tkáně, proto hubené ženy jich budou produkovat méně než ženy těžší. Nedostatek estrogenů ale způsobuje vznik osteoporózy, jejich správná hladina v krvi naopak osteoporóze a jejím následkům zabraňuje.

Navíc většina výzkumných studií, které hodnotí vliv tělesné hmotnosti na růst a přestavbu kostí, dokazuje, že ženy s nižší váhou mají zvýšené riziko vzniku osteoporózy po přechodu. Ženy, které váží méně než přibližně šedesát kilogramů, mají totiž o 70 % vyšší riziko vzniku osteoporózy než ženy, které váží více. Stejně tak ženy, které trpí například poruchami příjmu potravy, mají většinou i poruchy menstruačního cyklu a tím i snížené hladiny ženských hormonů (estrogenů a progesteronu), tedy hormonů, které aktivně zabraňují vzniku osteoporózy, v krvi.

 

Druhá strana mince

Na druhou stranu nadměrná váha u žen po přechodu není také úplně ideální. Tyto ženy sice mají díky dostatku estrogenů produkovaných v tukové tkáni snížené riziko rozvoje osteoporózy, tato tuková tkáň a vůbec všechna kila navíc ale neúměrně zatěžují kosti a klouby a tím je poškozují. Tato poškození se mohou projevit jak tzv. únavovými zlomeninami z přetížení, tak i například rozvojem artrózy u důsledku nadměrné zátěže kloubů, kdy o sebe obě kloubní plochy díky zvýšené hmotnosti "dřou" a poškozují se.

Najděte si svoji ideální váhu

Nejlepší pro prevenci vzniku osteoporózy je tedy tzv. ideální váha, která je u starších žen počítána podle vzorce výška v cm minus 100. Kromě toho je velice důležité zajistit si dostatečný přísun vápníku v potravě, pravidelně se hýbat a sportovat a omezit konzumaci alkoholu a cigaret.

(kam)

Zdroj: National Osteoporosis Foundation: www.nof.org

Líbí se vám článek?
+9 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: