Intenzivní trénink ušetří čas. Nepomůže ale s vysokým cholesterolem ani obezitou

Malá fyzická kondice a dlouhodobý nedostatek tělesné aktivity jsou faktory, které zvyšují pravděpodobnost předčasného úmrtí či vzniku nemocí srdce i jiných orgánů. Bylo prokázáno, že toto riziko je možné naopak snížit dlouhodobým aerobním cvičením, jako je běh, rychlá chůze nebo jízda na kole. Podle doporučení Americké fakulty sportovní medicíny dostačuje 150 až 250 minut středně náročné fyzické aktivity týdně k prevenci vzniku nadváhy.

Nadváhu nebo cholesterol snížíte jedině pravidelným cvičením
Nadváhu nebo cholesterol snížíte jedině pravidelným cvičením

Zahoďte výmluvy

Proč tedy lidé necvičí, když je to tak zdravé? Nejčastější výmluvou je nedostatek času. Ten zaměstnaným jedincům brání chodit pravidelně a dlouhodobě „mučit“ tělesnou schránku. Pro mnoho cvičení chtivých by tak mohl být vhodnou alternativou krátký intenzivnější trénink. Vědci se proto pokusili v experimentu porovnat různé metody cvičení a zjistit, jak blahodárný efekt mají na zdravotní stav.

 

K 12 týdnů trvajícímu pokusu bylo vybráno 36 netrénovaných mužů ve věku 20 až 43 let, kteří se rozdělili do 4 skupin. První skupina prováděla intenzivní krátkodobé cvičení – po 5minutovém zahřívacím běhu následovaly 5× 2 minuty sprintu na 95 % možností účastníků. Druhá skupina měla za úkol hodinový rovnoměrný běh zhruba na 80 % maximálního výkonu. Třetí skupina na sobě pracovala podle přesného rozpisu cviků v posilovně také vždy 60 minut. Všechny tyto skupiny chodily cvičit 3× týdně. Poslední, čtvrtá skupina to měla nejjednodušší, nedělala totiž vůbec nic.

Intenzita není vše

Jaké byly výsledky? Celková kondice srdce a plic se nejvíce zlepšila v první, „intenzivní“ skupině. Účastníci dlouhodobého běhání byli však lepší v jiných parametrech – snížila se jim klidová tepová frekvence, ubylo tělesného tuku a zlepšil se cholesterolový profil. Muži z posilovny navýšili kostní hmotu a zlepšil se jim poměr celkové hmoty těla k tukové tkáni.

Krátký intenzivní trénink tak sice může částečně zlepšit fyzickou kondici, oproti dlouhodobému cvičení však nijak nepomůže s obezitou a vysokým cholesterolem.

(omat)

Zdroj: http://www.medscape.com/viewarticle/729632

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: