Jak být fit i ve starším věku: pravidla výživy

Dobrá a kvalitní strava je důležitá v každém věku, organismus staršího člověka však hůře snáší necitlivé zacházení. To, co by mladému člověku prošlo bez následků, může ve vyšším věku negativně ovlivňovat fyzickou kondici i zdravotní stav. Co je tedy ve výživě seniorů nejdůležitější?

Nakupujte především sezónní čerstvé potraviny
Nakupujte především sezónní čerstvé potraviny
  • Vyberte si jídlo bohaté na živiny – jídlo bohaté na živiny je takové, které při relativně nízkém obsahu kalorií dodá našemu tělu co nejvíce různých živin – kromě cukrů, tuků a bílkovin také vitamíny a minerály. Mezi potraviny bohaté na živiny patří především ovoce a zelenina, celozrnné výrobky, libové maso, ryby, luštěniny, ořechy, mléčné výrobky nebo vajíčka.
  • Přizpůsobte množství jídla – množství kalorií, které vaše tělo potřebuje, závisí na věku, pohlaví, zdravotním stavu i fyzické aktivitě. Denní příjem jídla by měl být takový, abyste nepřibývali na váze, ale ani neubývali. Trpíte-li nadváhou, či dokonce obezitou, poraďte se se svým lékařem o možné redukční dietě. Stejně tak byste se měli s lékařem nebo nutričním terapeutem poradit o příčině a řešení této situace, pokud jste v poslední době neplánovaně zhubli.
  • Omezte některé potraviny – s dietními prohřešky se starší organismus již nevyrovnává tak snadno, proto bychom měli omezit potraviny, které našemu tělu neprospívají: především sladkosti, uzeniny, smažená jídla, sladké limonády a alkohol.
  • Vychutnejte si své jídlo – dobré jídlo patří k největším radostem života, ale s věkem můžeme tuto radost někdy ztrácet. Příčinou ztráty chuti k jídlu může být špatný zdravotní stav, ale i deprese, obtíže při nakupování a přípravě jídla, časté jídlo o samotě nebo obtížné žvýkání a polykání. Všechny tyto problémy je třeba řešit dříve, než dojde ke vzniku podvýživy.
  • Nakupujte chytře – na každou cestu do obchodu si připravte seznam věcí, které chcete koupit. Plánování předem vám usnadní vybrat si zdravější potraviny a také si můžete nákup lépe rozmyslet, abyste za své peníze dostali maximum. Zdravá strava nemusí nutně znamenat vyšší výdaje. Sezónní ovoce a zelenina nebývají drahé a to samé platí například o luštěninách, drůbežím mase nebo mléčných výrobcích.

(vek)

Zdroj: nihseniorhealth.gov

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x