Jak si udržet soběstačnost? Zpomalte své srdce!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 31.5.2017
  • Aktualizace: 31.5.2017
  • uLékaře.cz

Věděli jste, že když srdeční sval pracuje příliš rychle, máte vyšší riziko ztráty soběstačnosti ve stáří? Možná se vám toto spojení zdá pochybné, ale je prokázané.

Ilustrace
Ilustrace

Zdá se, že rychlost srdeční práce má opravdu velkou výpovědní hodnotu, a nejen o krevním oběhu. Senioři, jejichž srdce pracují rychleji, mají větší pravděpodobnost, že se budou jejich funkční schopnosti významně zhoršovat. Nejedná se o žádné plané teorie. Tento závěr vyšel z poměrně velké studie.

Stárneme a ochabujeme

Výzkumu se v Irsku, Skotsku a Holandsku zúčastnilo 5804 osob. Vědci měřili jejich srdeční frekvenci a pozorovali úroveň zvládání nejzákladnějších denních aktivit – především šlo o osobní hygienu, chůzi a sebeobsluhu na toaletě. Dalším objektem jejich zájmu bylo plnění složitějších úkolů, jako nakupování, správné užívání léků nebo péče o domácnost. Tyto aktivity byly sledovány především proto, že jejich zhoršené zvládání je nutné odhalit včas. K udržování soběstačnosti může pomoci například cvičení, rehabilitace nebo léky. Populace stárne, a proto je nutné pečovat o ty, kterým hrozí, že budou mít s každodenními úkony potíže. Jejich počet narůstá a bude stoupat i dál. Situace se tak může brzy stát vážným celospolečenským problémem.

Rychlé srdce = nešikovné ruce

Vědci sledovali účastníky výzkumu více než tři roky. Co zjistili?

 
  • Lidé, kteří měli nejvyšší tepovou frekvenci, měli skoro o 80 % zvýšené riziko poklesu skóre v nejzákladnějších denních aktivitách.
  • Navíc u nich existovalo o 35 % vyšší nebezpečí zhoršování se ve složitějších úkolech.
  • Odlišnost byla ale znát i u variability srdeční frekvence, tedy v rozdílu mezi klidovou a zátěžovou srdeční frekvencí. U osob, které měly tento rozdíl příliš malý, bylo zaznamenáno o 25 % vyšší riziko zhoršování v plnění lehčích i těžších povinností. 

Varovný signál: nad 70 tepů za minutu

Jednoduše řečeno – ti, kdo měli vysokou srdeční frekvenci, si vedli hůře už na startovní čáře a pokles jejich schopností byl po dobu studie rychlejší. Všichni senioři by proto měli dbát o svou srdeční frekvenci. Ideální je držet ji v rozmezí 50–70 tepů za minutu. Největší výpovědní hodnotu má měření ráno po probuzení. Pokud zjistíte více než 70 tepů za minutu, zeptejte se svého lékaře, co by se s tím dalo dělat.

(pez)

Zdroj:
https://www.sciencedaily.com

 

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: