Je krabicové mléko ještě stále mléko?

  • Redakce uLékaře.cz
  • 1.2.2011
  • Aktualizace: 1.2.2011
  • Osteoporóza

Mléko je nejdokonalejší živina v přírodě. Dá se ale to samé říci i o bílé tekutině v krabici, kterou za mléko považujeme? Bohužel řada výzkumů dokazuje, že mléko v krabici má s mlékem společný jen název.

Krabicové mléko je často ochuzeno o vitamíny a vápník
Krabicové mléko je často ochuzeno o vitamíny a vápník

Mléko je bohatým zdrojem vitamínů, minerálů, tuků atd. Velmi významné je mléko jako zdroj vápníku. Ten je nenahraditelný pro výstavbu kostí v mládí a pro pomalejší ztrátu kostní hmoty ve vyšším věku, tudíž jako prevence osteoporózy.

Dejte přednost čerstvému mléku

Nejzdravější mléko je mléko čerstvě nadojené. Obsahuje nejvíce tuků, vitamínů A, D, E a K a je nejchutnější. Nevýhodou je jeho malá trvanlivost, navíc může obsahovat choroboplodné zárodky. Vzhledem k tomu, že v obchodech je nutné mléko skladovat, podléhají mléka pasterizaci nebo úpravě UHT. Pasterizované mléko se prodává pod označením "čerstvé" mléko. Pasterizací se zvyšuje trvanlivost, ničí se škodlivé bakterie, ale většina vitamínů zůstává zachována. V lednici vydrží několik dní. Oproti tomu mléka upravená metodou UHT vydrží řadu měsíců, ale kvůli úpravě, kterou prošla, mají až o čtvrtinu méně vitamínů, horší chuť a menší dostupnost vápníku.

 

Více vápníku v plnotučném mléce?

Krabicová mléka se prodávají ve třech formách, a to podle obsahu tuku. Mléko plnotučné obsahuje více než 3,5 % tuků, u polotučného je množství tuků okolo 1,7 % a u nízkotučného mezi 0,3 a 0,7 %. V mléku plnotučném je mnohem více vitamínů A, D, E a K, má více energie, ale množství vápníku je ve všech typech stejný (120 mg vápníku ve 100 ml mléka).

Vápník „potřebuje“ vitamín D!

I když různě tučná mléka obsahují stejné množství vápníku, jeho dostupnost pro tělo se liší. Vstřebání vápníku ze střeva je umožněno vitamínem D. Vitamín D je rozpustný v tucích, a proto je ho mnohem více v mléce plnotučném. Z čerstvého, neupravovaného mléka se vstřebává až 90 % vápníku.

Pokud chcete udělat něco prospěšného pro zdraví svých kostí, snažte se dávat přednost mléku čerstvému. Znáte-li spolehlivý a prověřený zdroj, například ekofarmu ve svém okolí, zkuste si alespoň občas dopřát mléko odtamtud.

(syna)

Zdroje:
www.hsph.harvard.edu
www.bbc.co.uk

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: