Je libo očistu organismu? Vyberte si ze sbírky kuriózních detoxikačních kúr

  • Redakce uLékaře.cz
  • 26.3.2013
  • Aktualizace: 17.6.2013
  • uLékaře.cz

V honbě za zdravím jsou lidé ochotni přetrpět ledacos. A často přitom vůbec neslyší hlasy lékařů a dietologů, že drastické a krátkodobé detoxikační kúry nejsou pro naše zdraví požehnáním, ale spíše zkázou. Většinou totiž volíme raději krátkodobé (byť drastické) řešení než dlouhodobou a vlastně nikdy nekončící snahu o zdravý způsob života.

Rychlé a snadné detoxikační recepty nebývají dlouhodobě účinné
Rychlé a snadné detoxikační recepty nebývají dlouhodobě účinné

Detoxikační kúry, které jsou lidé ochotní si naordinovat, jsou někdy skutečně prazvláštní. Často nám sice pomohou krátkodobě snížit váhu (protože drasticky omezují příjem kalorií), ale tento efekt je většinou jen krátkodobý a brzy nastupuje nechvalně známý jojo efekt. Zde je výběr těch „nejzajímavějších“ detoxikačních kúr:

  • Master Cleanse – horká voda, citrónový džus, javorový sirup a kajenský pepř. Z těchto přísad umíchejte drink a konzumujte pouze toto po dobu 10 až 14 dní. Recept na rychlé zhubnutí pro opravdu silné nátury. Jenže kila se pak většinou vrací rychle zpět…
  • Apple Cider Vinegar – jablečný ocet (i u nás známý už například i jako doplněk stravy Apple Cider Vinegar) bývá často propagován jako prostředek k pročištění organismu. Kromě něj se v  průběhu detoxikační kúry už pije jenom čistá voda. Jak dlouho lze něco takového vydržet?
  • Hummus a ředkvičky – pasta z cizrny, typická pro orientální kuchyni, jako hlavní složka detoxikační kúry? I to je možné. Zdá se, že hlavní rys společný všem nepříliš seriózním detoxikačním kúrám je ten, že se omezují na jednu či dvě potraviny.
  • Negativní dieta – tento přístup je ze všech uvedených ten nejméně „praštěný“. Negativní dieta nám ukládá, nikoli co jíst, ale co nejíst. Po dobu jednoho týdne se máme vystříhat všech potravin, se kterými má náš organismus prý největší potíže: mléčné výrobky, veškeré pečivo, výrobky z mouky a sladkosti, uzeniny a červené maso, máslo, sádlo, margaríny a smažená jídla.

Recepty, které nefungují

Z různých příčin se stále udržují mýty o tom, že některé bizarní praktiky nás mohou zbavit jedovatých látek nahromaděných v našem těle a k tomu také všech nechtěných kilogramů navíc. Jedním z důvodů je pravděpodobně zištnost, protože na prodeji neúčinných „detoxikačních“ potravních doplňků a různých „spalovačů tuků“ se dá skvěle vydělat. A  druhým, pravděpodobně mnohem důležitějším, je naše přirozená touha po rychlých a „magických“ řešeních. Nutno dodat, že „kouzelné složení“ dnešních hygienicky zabalených barevných pilulek se příliš neliší od „přidej tam kozí chlup a kůži z ropuchy“ ze středověkých receptářů.

Doporučené téma: Detoxikace

Poslední článek:
Klíče k dlouhověkosti jsou dva: správná strava a pohyb
Možná si říkáte, proč vám nabízíme dva klíče k jednomu zámku. Máte pravdu, třeba uspějete i s jedním nebo se bez...  zobrazit téma

Které detoxikační postupy zpravidla nefungují?

  • Klystýr – dokonalé vyprázdnění střeva má samozřejmě místo i v moderní medicíně, ale jen v odůvodněných případech, zpravidla kvůli nemoci. Zdravý člověk s fungujícím vyprazdňováním klystýr nepotřebuje, naopak představuje pro něj zbytečný zásah do organismu a jeho přirozené rovnováhy.
  • Detoxikační preparáty – některé látky nám prý mají pomoci zbavit se škodlivin, ve skutečnosti však tělo disponuje vlastním účinným systémem pro odstraňování škodlivin. Samozřejmě bychom ho neměli přetěžovat, to znamená vyvarovat se přemíry alkoholu nebo zbytečných léků.
  • Spalovače tuků – i když některé látky skutečně mohou podporovat spotřebu tuků naším metabolismem, cesta ke štíhlosti přes spalovače tuků rozhodně nevede. Zásadní je dlouhodobě vyrovnaný kalorický příjem a výdej.

Jak bezpečně poznat neúčinný recept na detox a hubnutí? S největší pravděpodobností jsou to všechny ty, které nabízejí výsledky rychle, stoprocentně a bez většího zásahu do našeho nezdravého životního stylu. K tomu, abychom svůj organismus opravdu účinně pročistili, totiž nestačí žádná krátkodobá dieta, ale je nutné upravit celý svůj jídelníček i  životní styl. A to je záležitost na celý život.

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+11 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: