Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Karotenoidy mohou chránit před rakovinou prostaty

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 18.10.2008Medicína
 
Doktor Dr. Andy H. Lee z Curtin University of Technology v Perthu se svými kolegy zjistil, že karotenoidy mohou fungovat jako ochranný faktor proti rakovině prostaty. Výsledky své studie vědci uveřejnili v roce 2005 v březnovém čísle časopisu International Journal of Cancer.

Jedná se o první studii tohoto typu, která je zaměřena na asijskou populaci. Vědci uvedli, že v asijských zemích je nízká incidence rakoviny prostaty. Jejich cílem bylo zjistit vliv příjmu karotenoidů na výskyt této nemoci.

Do studie bylo zahrnuto celkem 130 pacientů s histologicky potvrzeným adenokarcinomem prostaty a 274 mužů v kontrolní skupině. Studie probíhala v jižní Číně. pacienti byli dotazováni na složení svého jídelníčku.

Výsledky studie ukázaly, že riziko vzniku rakoviny prostaty klesalo s rostoucím množstvím konzumovaného lykopenu, alfa-karotenu, beta - karotenu a jiných karotenoidů. Konzumace rajčat, špenátu a citrusů byla rovněž inverzně spojena s rizikem nádoru.

Vědci se domnívají, že by bylo užitečné v rámci dalších studií stanovit, zda-li tento prospěšný účinek souvisí s celými potravinami nebo pouze s karotenoidy.

Zdroj:
Int J Cancer 2005;113:1010-1014.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - nadměrný pláč

  Domácí lékař

Děti - nadměrný pláč  více

Test barvosleposti

  Kalkulačka

Test barvosleposti  více

  Poradna lékaře

Dna  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Eva Hajná | tuberkulózy a respiračních nemocí, Liberec 1  více