Káva může ochránit před alkoholickou cirhózou
Do studie bylo v letech 1978 až 1985 zahrnuto celkem 125580 osob různých etnik bez onemocnění jater. Během roku 2001 bylo u 330 z této skupiny osob diagnostikována cirhóza jater, u 199 způsobená alkoholem. Vědci zkoumali vliv konzumace kávy na riziko jaterní cirhózy.
Výsledky studie ukázaly, že konzumace kávy snižuje riziko jaterní cirhózy a hlavně té způsobené alkoholismem. Nebyla zjištěna spojitost mezi konzumací čaje a jaterní cirhózou. Není zatím jasné, která součást kávy má tyto ochranné vlastnosti. Zřejmě se nebude jednat o kofein, neboť u čaje nebyly tyto vlastnosti zjištěny.
Zdroj:
Arch Intern Med. 2006;166:1190-1195