Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Kedlubny pomohou potlačit komplikace spojené se střevními záněty

Publikováno: 14.10.2010Aktualizace: 17.11.2010Střevní záněty
 

Střevní záněty, jako jsou crohnova choroba nebo ulcerózní kolitida, dokážou pacientům velmi znepříjemnit život. Medicína ale pokročila natolik, že ačkoliv nejsou tato onemocnění zcela vyléčitelná, umí moderní léky vzniklý zánět potlačit. Léčit neumí jen moderní farmaceutický průmysl, ale i příroda sama!

Před střevními záněty chrání hlavně brukvovitá zelenina
Před střevními záněty chrání hlavně brukvovitá zelenina

Jezte zeleninu…

Doporučení jíst pravidelně zeleninu není důležité jen kvůli přítomnosti vlákniny. Univerzitní studie z Jižní Dakoty ukazuje, že mnoho druhů zeleniny obsahuje i látky, které dokážou chránit naše střeva před záněty, jako jsou Crohnova choroba nebo ulcerózní kolitida.

… nejlépe z čeledi brukvovitých

Mezi doporučenou zeleninu, která pomůže v boji proti střevním zánětům, zahrnuli vědci zejména plodiny z čeledi brukvovitých. Mezi jejich neznámější zástupce patří kedlubny, zelí, květák, řeřicha a brokolice. Tato zelenina má nejen prokazatelný vliv na ústup obtíží u střevních zánětů, ale dokonce také dokáže opravit škody, které už zánět na střevní stěně napáchal. Mezi nejčastější komplikace, které po použití zelí či brokolice ustoupí, patří například krvácení ve stolici a také průjem.

Bude zelí v kapkách?

Vědci se nezaměřili pouze na blahodárný vliv samotné zeleniny, ale šli ve svém zkoumání ještě dál. Zjistili například, že za ústup klinických obtíží u střevních zánětů může sloučenina zvaná fenetylisothiocyklanát (zkráceně PEITC), která je nejvíce obsažena právě v brukvovité zelenině. Tuto látku se podařilo izolovat a nyní probíhají testy, které ověří, zda má PEITC stejný vliv i na střeva člověka (původní studie totiž probíhala na myších modelech).

Lékaři však věří, že účinek bude obdobný, a tak nemocným se střevními záněty svítá další možnost léčby jejich onemocnění. Časem se tak můžeme dočkat například zelí nebo brokolice v kapkách. O extraktech z těchto rostlin, které obsahují PEITC, se totiž ve studii zjistilo, že mají stejný účinek jako celá zelenina.

(kam)

Zdroj: www.medicalnewstoday.com

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Únava

  Domácí lékař

Únava  více

  Poradna lékaře

Angína  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Ivana Slívová | rehabilitace a fyzikální medicína, Valašské Klobouky  více