Končíte s několika zlozvyky naráz? Pozor na deprese!

Když se člověk rozhodne změnit svůj život, většinou to chce vzít tzv. od podlahy. Časté bývá předsevzetí přestat kouřit a zároveň hubnout. Ale nebude to příliš velký nápor na vaši psychiku?

Radikální změna životního stylu je náročná, zvolněte proto tempo
Radikální změna životního stylu je náročná, zvolněte proto tempo

Na hraně

Člověk, který se rozhodne vzdát se cigaret, prochází abstinenčním syndromem. Pokud k tomu ještě zásadně změní jídelníček a zařadí dokonce sport, může se cítit velmi unavený a ve špatné náladě. Jistá nepohoda ke změnám životního stylu sice patří, ale pozor, aby šlo skutečně jen o přechodný dyskomfort. Takto po všech stránkách vytížený člověk totiž snadno sklouzne do deprese. A to už je vážná nemoc, kterou je nutné léčit, jinak dokáže ničit život a izolovat postiženého od okolí.

Nemáte to v rodině?

U lidí, kteří mají pro depresi předpoklady, může být velký stres podnětem, který ji spustí. A odvykání od cigaret bývá velmi stresující. Pokud se k tomu přidá ještě přísná dieta, riziko rozvoje deprese je o to vyšší. Máte-li tedy tuto nemoc v rodině nebo jste sami již prošli nějakou její epizodou, řekněte to lékaři. Proberte s ním možná rizika a také možnosti, jak se před tímto smutným stavem duše chránit.

 

Poznávací znamení

Pokud na sobě nebo na svých blízkých začnete pozorovat známky deprese, neotálejte a rychle se vypravte za odborníkem. Jako každá jiná nemoc se i ona nejlépe léčí v počátečním stádiu. A hlavní příznaky?

  • přistihnete se, že mluvíte o sebevraždě
  • přemýšlíte o užití či užíváte nelegální drogy pro zlepšení nálady a fungování v každodenním životě
  • pociťujete výraznou úzkost neodpovídající situaci
  • vaše špatná nálada a depresivní ladění trvá déle než několik prvních týdnů "nového života" bez cigaret a s hubnutím
  • pozorujete změny své osobnosti nebo vás na ně upozornilo okolí
  • máte problémy se spánkem, které trvají delší dobu

Zvolněte

Pokud cítíte, že dva takto velké cíle jsou na vás příliš, je lepší vzít si menší sousto.

  • odvykejte nejprve kouření a váhu řešte, až když si na život bez cigaret zvyknete
  • o svém úmyslu přestat kouřit se svěřte rodině a přátelům a požádejte je o podporu
  • zkuste probrat s lékařem možnosti nikotinových náhražek, které by vám těžký úkol usnadnily

(vesa)

Zdroj: www.livestrong.com

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: