Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Konzumace vlašských ořechů zlepšuje endoteliální funkce

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 21.10.2008Medicína
 
Doktor Emilio Ros z The Hospital Clinic v Barceloně se svými kolegy zjistil, že vlašské ořechy jako zdroj nenasycených mastných kyselin zlepšují funkci endotelu. Svou studii vědci uveřejnili v dubnovém čísle 2004 časopisu Circulation.

Vlašské ořechy nejsou jen zdrojem nenasycených MK (zejména kys. alfa-linolenové), ale i L-argininu, kyseliny listové, vlákniny, tokoferolu a dalších antioxidantů. Všechny tyto složky napomáhají proti vzniku aterosklerózy.

Do této studie bylo zahrnuto 21 mužů a žen, ve věku od 25 do 75 let, kterým byla v krvi zjištěna vyšší hladina cholesterolu. Tito pacienti drželi čtyři týdny tzv. středomořskou dietu snižující cholesterol. Této dietě předcházela nebo na ni navazovala stejně energeticky náročná čtyřtýdenní dieta, ve které nenasycené MK vlašských ořechů představovaly 32 % energie. Denní příjem vlašských ořechů v této dietě byl 40–65 g (8–13 g ořechů).

Studii dokončilo celkem 18 pacientů, kteří následně podstoupili laboratorní vyšetření a měření cévních funkcí a. brachialis ultrazvukem.

Výsledky studie ukázaly, že ve srovnání se „středomořskou dietou“ zlepšovala dieta s vlašskými ořechy schopnost endoteliální vazodilatace až o 64 %. Vědci také zjistili, že tato dieta účinně snižovala hladinu celkového a LDL cholesterolu.

Zdroj:
Circulation 2004;109:1609-1614.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Pocit necitlivosti a brnění

  Domácí lékař

Pocit necitlivosti a brnění  více

  Poradna lékaře

fialovění  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Ctibor Marek | urologie, Jihlava  více