Korálové útesy Atlantického oceánu skrývají naději pro léčbu osteoporózy

• Redakce uLékaře.cz
  • 7.3.2011
  • Aktualizace: 7.3.2011
  • Osteoporóza

Příroda laiky i odborníky neustále něčím ohromuje, a jak se zdá, triumfů má v rukávu ještě hodně. Pozdvižení ve vědeckém světě vyvolalo například objevení látky zvané largazol, která by v budoucnu mohla být využita k terapii osteoporózy.

Dno oceánu má vědcům stále co nabídnout

I sinice mohou být užitečné

Largazol byl vyroben ze sinic obývajících korálové útesy Atlantického oceánu a své jméno získal podle ostrova Key Largo na Floridě, kde byl objeven. Tato přírodní látka si již jednou získala pozornost vědeckého světa, a to když byla při laboratorních experimentech objevena její schopnost zabíjet některé typy buněk nádorů tlustého střeva. Další výsledky pokusů naznačují, že by se dala využít i k vývoji nových léků proti osteoporóze, k léčbě zlomenin či jiných kostních onemocnění.

Dvojí efekt lepší než jeden

Výzkum na pokusných zvířatech ukázal, že largazol má na nemocné nebo zraněné kosti dvojí účinek. Za prvé stimuluje osteogenezi neboli novotvorbu kostní tkáně, což vede k jejímu růstu a v případě jejího poškození k zahojení. Za druhé zároveň blokuje přirozený opačný proces odbourávání a resorpce kostní tkáně. Oba tyto efekty jsou při terapii osteoporózy nebo zlomenin velmi žádoucí.

Nadějná budoucnost?

Účinek largazolu spočívá v ovlivňování funkce enzymu zvaného histondeacetyláza, jehož funkce by se dala přirovnat k jakémusi vypínači produkce bílkovin. Na podobném principu, tedy zablokování histondeacetylázy, fungují některé léky, které jsou již používány k léčbě rakoviny. Vědci také prokázali, že kombinace largazolu s kolagenem a kalciumfosfátem, jež jsou normální složkou kostní hmoty, napomohla hojení zlomenin u laboratorních myší a králíků. A tak nezbývá než doufat, že i tuto látku čeká ve farmaceutickém průmyslu nějaká budoucnost.

(jas)