Kreatin

  • Redakce uLékaře.cz
  • 9.7.2008
  • Aktualizace: 14.4.2013
  • Ordinace

Ne, kreatin mezi anabolika samozřejmě nepatří. Není to hormon, pouze výživa pro svalovou tkáň. Svým účinkem se však žádoucímu působení anabolik v mnohém přibližuje.

Kreatin je výhodný pro rychlostní sporty
Kreatin je výhodný pro rychlostní sporty

Kreatin je poměrně jednoduchá chemická sloučenina. Vyskytuje se v našem těle přirozeně jako rychlý a efektivní zdroj energie pro svalovou tkáň. Většinu potřebného množství kreatinu si dokážeme vytvořit ve svém těle sami. Postačí nám k tomu pár běžných aminokyselin. Pokud přijmeme kreatin v potravě ušetříme si však krok navíc.

Jak kreatin působí

Kreatin vzniká především v játrech a v ledvinách. Z místa vzniku je transportován krví na místa, kde je ho jako zdroje energie nejvíce třeba - do svalů, srdce a mozku. Kreatin slouží jako velmi pohotový zdroj energie.

Jako rychlý zdroj energie je kreatin výhodný zejména pro rychlostní sporty. Pro vytrvalostní sporty nemá užívání zvýšených dávek kreatinu prakticky význam.

Kromě vlivu na výkonnost svalové tkáně bylo prokázáno také příznivé působení kreatinu na hladinu krevního cholesterolu. Kreatin snižuje hladinu celkového cholesterolu a hladiny neutrálních tuků. Mimo to zvyšuje hladinu „dobrého“ cholesterolu (tzv. HDL cholesterolu). Brání tak vzniku vážných srdečně-cévních onemocnění.

Kde kreatin najdete

V našem těle je naprostá většina z celkového množství kreatinu obsažena v kosterním svalstvu. O zbývající část se pak dělí srdce a mozková tkáň. Celkové množství kreatinu v našem těle je asi 100 gramů.

 

Nejdůležitějším potravním zdrojem kreatinu je maso. Velké poměrné množství obsahuje maso ryb a ptáků. Půl kilogramu masa obsahuje asi 2 gramy kreatinu.

Kreatin a ledviny

Kreatin se rychle spotřebovává při zvýšené fyzické námaze. Uvolní se energie a molekula kreatinu se přemění na odpadní produkt - kreatinin. Mnozí již o této látce slyšely v souvislosti s laboratorním vyšetřením činnosti ledvin. Kreatinin se vylučuje z našeho těla pouze ledvinami, slouží tak jako poměrně vhodný indikátor jejich činnosti.

Před vyšetřením hladiny a vylučování kreatininu je třeba vyloučit zvýšenou fyzickou námahu. Ta totiž vede ke zvýšení hladiny kreatininu v krvi. Hodnoty vyšetření by tak falešně naznačovaly zhoršenou funkci ledvin.

Vedlejší účinky

Jednoznačně negativní účinky u kreatinu doposud prokázány nebyly. Při dlouhodobém užívání vyšších dávek může dojít ke zvýšení tělesné hmotnosti.

Jak a kdy kreatin užívat

Denní potřeba kreatinu se u dospělého člověka pohybuje kolem 2 gramů. Výhodou v případě kreatinu je, že na rozdíl od vitamínů si jej dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami. Zvýšený příjem v podobě potravních doplňků je jakýmsi nadstandardem, který nám pomůže zlepšit krátkodobou fyzickou výkonnost.

Oblíbeným se stal kreatin jako potravní doplněk zejména u sportovců. Umožňuje zlepšit výkonnost v mnoha rychlostních sportech. V první fází podávání kreatinu dochází k tzv. nasycení svalové tkáně. Tato fáze trvá přibližně 1 týden. Podává se při ní 5 gramů kreatinu čtyřikrát denně.

Po této úvodní fázi se již podávají pouze menší udržovací dávky - asi 3 gramy na den. Protože efekt dlouhodobého užívání kreatinu zůstává stále spíše pochybný, doporučuje se nepřekračovat s celkovým podáváním dobu jednoho měsíce.

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Přirozený porod – opravdu je to ta nejlepší volba?
Články: Přirozený porod – opravdu je to ta nejlepší volba?
V poslední době se často...
Zánět slepého střeva
Články: Zánět slepého střeva
Zánět slepého střeva vzniká...
Syndrom turistické třídy – nebezpečí nejen pro vaše nohy
Články: Syndrom turistické třídy – nebezpečí nejen pro vaše nohy
Při cestování letadlem na...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Těhotenský test může kvůli špatnému použití ukázat falešný výsledek
Význam správné výživy pro pacienty po mozkové mrtvici
Články: Význam správné výživy pro pacienty po mozkové mrtvici
Je smutným faktem, že škody...
Patní ostruha
Články: Patní ostruha
Počet lidí sužovaných...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
9 tipů, jak zatočit s bolestí hlavy
Články: 9 tipů, jak zatočit s bolestí hlavy
Tuhle zdravotní potíž zná...
Kvasinková infekce pochvy
Články: Kvasinková infekce pochvy
Kvasinková infekce pochvy...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: