Kuřačky jsou o sedm let starší, než ukazuje jejich kalendářní věk

Negativní vliv kouření se promítá i do tzv. biologického stáří organismu. To na rozdíl od kalendářního stáří ukazuje na opravdovou míru opotřebení našeho těla a potažmo i duše. Kdo kouří, ten si oproti nekuřákům zkracuje život o několik let.

S cigaretou se stárne rychleji

Stárnutí navenek

Látky obsažené v cigaretovém tabáku a samotný nikotin způsobují poškození buněk, zbytečně aktivují a zatěžují imunitní systém a přispívají k oxidačnímu stresu. Výsledkem je nejen zhoršení vzhledu kvůli horší kvalitě vlasů, nehtů a kůže, ale hlavně mnohočetné poškození životně důležitých orgánů, zejména srdce a plic, se zvýšeným rizikem vzniku rakovinného bujení a dalších chorob.

Buněčné stárnutí

Navíc však bylo prokázáno, že kouření urychluje stárnutí buněk jako takových a uspěšuje jejich smrt. Zjistili to angličtí vědci z Kliniky svatého Tomáše v Londýně vedení dr. T. Spectorem. Ve své studii sledovali vliv kouření na kvalitu genetické informace nesené v buňkách, zejména na kvalitu telomer.

Sedm let – nikoli však k dobru

Telomery představují zakončení a ochranu okrajů chromozomů. Při každém buněčném dělení se o něco zkrátí, a když z nich nezbyde nic, buňka už se dále nedělí a dožije. Studie, které se zúčastnilo přes 1 100 žen, z nichž 18 procent bylo aktivních kuřaček, ukázala zajímavé výsledky. Pokud totiž žena vykouřila více než 40 cigaret denně, její biologické stáří – měřeno délkou telomer – poskočilo o sedm let dopředu.

Naše genetická informace nám dává do vínku nejen to, jací budeme, ale také co (a jak dlouho) vydrží naše tělo. Po narození se přidají vlivy prostředí a uvedená studie prokázala, že kouření je škodlivé nejen dílčím způsobem, tj. poškozováním buněk na tkáňové úrovni ve smyslu horší kvality kůže či zhoršení funkce plic apod., ale že poškozuje buňky i na té nejzákladnější a nejniternější úrovni. Že ovlivňuje samotnou genovou výbavu, základ, z něhož se odvíjí vše ostatní.

(zak)