Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Kyselina listová v prevenci kolorektálního karcinomu

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 17.10.2008Medicína
 
Doktorka Maria Pufulete se svými kolegy z Královské univerzity v Londýně zjistila, že u pacientů s adenomy tračníku a konečníku působí suplementace fyziologickými dávkami kyseliny listové jako prevence maligního zvratu buněk.Výsledky této studie vědci uveřejnili v roce 2005 v květnovém čísle časopisu Gut.

Podle autorů studie nedostatek kyseliny listové zvyšuje riziko vzniku neoplazie indukcí hypometylace dna. Nedostatečná metylace narušuje stabilitu DNA a genovou expresi.Vědci předpokládali, že suplementace kyselinou listovou (400 mikrogramů denně) zvyšuje metylaci leukocytů a buněk kolorektální tkáně.

Do této randomizované dvojitě slepé placebem kontrolované studie bylo zahrnuto celkem 31 pacientů s kolorektálnm adenomem potvrzeným histologicky. V rámci studie byl vyšetřován stav metylace DNA a hladina folátu před a po 10týdenní suplementaci kyselinou listovou, nebo placebem.

Výsledky studie ukázaly, že po suplementaci folátem narostla hladina sérové a erytrocytární kyseliny listové o 81 % a 57 % resp. Hladina plazmatického homocysteinu poklesla o 12 %. Bylo také zjištěno, že suplementace kyselinou listovou vedla ke zvýšení metylace DNA o 31 % u leukocytů a o 25 % u buněk sliznice střeva.

Vědci uvedli, že studie potvrdila jejich předběžné závěry, že suplementace kyselinou listovou působí prostřednictvím metylace DNA jako prevence vzniku kolorektálního karcinomu.

Zdroj:
Gut 2005;54:579-580,648-653.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Sípot

  Domácí lékař

Sípot  více

Ženy – silná menstruace

  Domácí lékař

Ženy – silná menstruace  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Irena Pírková | praktický lékař pro dospělé, Brno  více