Logopedie

  • Redakce uLékaře.cz
  • 28.5.2007
  • Aktualizace: 17.4.2013
  • Ordinace

Co je logopedie?

Logopedie je speciální pedagogická věda, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním osob postižených vadami a poruchami sdělovacího procesu. Jednodušeji řečeno logopedie je nauka o lidské řeči, jejích poruchách, diagnostice a léčbě. Řeč je mimořádně složitá funkce. Pro její vývoj jsou rozhodující prvé dva roky života, kdy dítě své broukání, žvatlání a zejména první slabiky a slůvka samo porovnává a upravuje podle vzoru nejbližšího a nejstálejšího, především podle řečových projevů své matky.

Vady řeči jsou u dětí poměrně běžné
Vady řeči jsou u dětí poměrně běžné

Jak pracuje logoped?

Logoped je absolvent vysoké školy, který dokáže určit typ poruchy sdělovacího procesu a navrhnout léčebný postup. K léčbě používá různých řečových technik nebo počítačových programů, se kterými postižená osoba společně s logopedem pracuje. Některé programy je možné zakoupit i domů.

Kdy Vám lékař doporučí vyšetření logopedem?

Lékař Vám nebo Vašemu dítěti doporučí logopedické vyšetření v případě, že zaznamená poruchu výslovnosti, poruchy plynulosti řeči (např. koktavost), vývojovou vadu (opožděný vývoj řeči), poruchy učení (dyslexie), poruchy sluchu různých příčin a rozsahu, poruchy hlasu a změny řeči následkem mozkových příhod či úrazu. Logopeda nejčastěji navštěvují děti v předškolním věku nebo pacienti po centrální mozkové příhodě.

Kdy začít s logopedií?

Lidé po mozkových příhodách, úrazech a operacích, které mají za následek omezení schopnosti komunikovat, vady výslovnosti, problémy s plynulostí řeči a jiné poruchy, by měli co nejdříve začít s nácvikem ještě v nemocnici s pomocí docházejícího logopeda a posléze přejít do ambulantní péče. U dítěte, které nemluví nebo mluví nápadně později než vrstevníci, se péče zahajuje okolo třetího roku. V případě koktavosti ihned po zachycení změn v řeči (např. protahování, opakování slabik či tlačení na začátek slova). Při poruchách výslovnosti více hlásek se začíná většinou kolem 4,5 roku. Dříve se také léčba zahajuje při tzv. „šlapání na jazyk“ a ráčkování. Vynechávají-li děti L, Ř, R, je nutné začít nejpozději na začátku posledního předškolního roku. Pokud je podezření, že dítě špatně slyší, zahajuje se logopedie souběžně s lékařskou péčí. U rozštěpů patra se začíná již kolem 1,5 roku věku dítěte a při poruchách učení kolem pátého roku věku.

 

Jak se bránit vzniku řečové vady?

Přirozenou prevenci v oblasti vývoje jazyka a řeči tedy představuje především zajištění dobrého vzoru řeči, kladné citové vazby a přirozená výchova, především vlastní výchova řeči. Zjednodušeně platí, že dobrá výchova řeči je nejlepší a nejjistější prevencí.

Co je třeba před vyšetřením udělat?

Před vyšetřením není nutná předchozí příprava. Vzhledem k naplněné kapacitě logopedických ambulancí je třeba dopředu se objednat. Kontakt dostanete od lékaře, který Vás nebo Vaše dítě s problémem posílá.

Jak často je třeba logopeda navštěvovat?

Záleží na druhu a typu vady. Například u opožděného vývoje řeči jde o péči dlouhodobou a intervaly mezi návštěvami se mohou pohybovat až okolo týdnů. Naopak u koktavosti se může jednat i o každodenní intervenci. Obecně platí, že důležitou podmínkou úspěchu je dobrá spolupráce mezi logopedem a pacientem. Proto, pokud čemukoliv při návštěvě logopeda nerozumíte, je lepší se včas zeptat. Velmi důležitou součástí Vaší léčby nebo léčby Vašeho dítěte je procvičování zadaných úkolů doma. Bez řádného cvičení nemůžete očekávat žádné velké výsledky.

Kdy se vyšetření a logopedická léčba neprovádí?

Vyšetření logopedem nelze provést u pacientů s infekcí horních a dolních dýchacích cest (kašel, rýma apod.). To platí i pro doprovod, pokud se jedná o dětského pacienta.

S jakými typy logopedické péče se můžete setkat?

Logoped v logopedické ambulanci nebo na lůžkovém oddělení je absolventem vysokoškolského studia, ukončeného státními zkouškami. Logopedická asistentka je absolventka kursů nebo rozšiřujícího studia, pracuje nejčastěji v běžné mateřské škole. Úspěch logopedie je vždy podmíněn dobrou týmovou spoluprací, zejména mezi lékařem (foniatrem, pediatrem, neurologem, příp. psychiatrem, stomatologem), psychologem a učitelem mateřské nebo základní školy.

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: