Mangan

  • Redakce uLékaře.cz
  • 28.5.2007
  • Aktualizace: 13.4.2013
  • Ordinace

Natři se manganem

Mangan zná většina chemiků z mnoha pestrobarevných sloučenin využívaných jako oblíbené syntetické nátěry (manganová hněď, zeleň, umbra). Přinejmenším stejně pestré se mohou zdát i role manganu v jednotlivých biologických pochodech našeho těla. Posuďte sami...

K čemu mangan slouží?

Mangan je nezbytnou součástí mnoha enzymů - bílkovin řídících chemické reakce v našem těle. Zasahuje do přeměny cukrů, cholesterolu, hormonů štítné žlázy i pohlavních hormonů. Při jeho nedostatku můžeme pocítit problémy právě na těchto úrovních (viz. Projevy nedostatku).

Zdrojem manganu je i obilí
Zdrojem manganu je i obilí

Celkový obsah manganu v našem těle je přibližně 12-20 mg. Hlavními zásobárnami jsou játra a ledviny. Množství manganu v těle, hlavně v kostech, se však snižuje s věkem. Jeho nedostatek pak způsobuje deformaci kostí a zbrždění růstu.

Stačí pít čaj?

V kterých potravinách můžeme mangan najít? Bohatými zdroji jsou zejména ořechy, mandle, obilí, listová zelenina, kakao a čaj.

V zemích, kde se tradičně pije velké množství čaje, přijímají jednu třetinu denní potřeby manganu právě z tohoto nápoje.

Pokud rádi mlsáte, klidně si tu a tam dopřejte tabulku čokolády. Kakao, které čokoláda obsahuje, dodá lidskému organizmu pořádnou dávku manganu.

 

Projevy nedostatku a nadbytku

Při dlouhodobém nedostatek manganu můžete pociťovat bolesti kloubů, nedostatek pohlavní apetence, pesimizmus, zhoršení sluchu, hučení v uších, únavu, nechutenství nebo stavy neklidu.

K předávkování z běžné stravy nemůže dojít. Projevy nadbytku se tak týkají spíše případů intoxikace při těžbě kovů. Jsou charakterizovány zvracením, bolestmi hlavy a poruchou koordinace pohybů.

Možná rizika

Výjimečně se může vyskytnout přecitlivělost.

Kdy začít s jeho užíváním?

Mangan se podílí na správném vývoji našich kostí a chrupavek. Může nám posloužit jako vhodný doplněk při léčbě osteoporózy a některých kloubních deformací. Pokud konzumuje budoucí maminka stravu chudou na mangan, může dokonce ohrozit vývoj plodu. Mangan ovlivňuje přiměřený růst, vývoj orgánů i náležitou funkci vnitřního ucha, které později zabezpečuje udržování rovnováhy.

Doporučená denní dávka pro dospělé je 2,5-5,0 mg. Těhotné ženy potřebují 2,0 mg a kojící ženy 2,6 mg manganu denně.

Máte-li dojem, že trpíte nedostatkem manganu, kupte si některý z mnoha nabízených potravních doplňků, lékárník Vám jistě ochotně poradí s výběrem. Zvažte však, zda v jednotlivých případech nekonzultovat výběr předem s lékařem.

(mar)

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: