Máte cukrovku? Nepodceňujte svoji váhu!

Diabetes 2. typu patří mezi onemocnění způsobená více faktory. Některé z nich ovlivnit nelze, jiné ano. Mezi ty relativně dobře manipulovatelné patří mimo jiné obezita. A právě tělesná hmotnost může za to, jakým směrem se vaše nemoc bude ubírat.

Dalším důležitým pomocníkem v boji s diabetem je dostatek pohybu a cvičení.
Dalším důležitým pomocníkem v boji s diabetem je dostatek pohybu a cvičení.

Je vědecky podloženo, že u obézních lidí se zvyšuje pravděpodobnost vzniku rezistence inzulínových receptorů vůči inzulínu, tedy že receptory nepředávají do buněk signál přenášený tímto hormonem. Cukr proto do buněk nevstoupí a jeho hladina v krvi pak zůstává vysoká. Tím roste pravděpodobnost výskytu nepříjemných a vážných komplikací diabetu. Přitom už snížení váhy o 5–7 % může mít pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi.

Jak dostat kila pod kontrolu 

1. Základem léčby jakékohokoli typu diabetu je omezit konzumaci cukrů v potravě na minimum. To ale neznamená, že jídlo musí být bez chuti. V obchodech existuje spousta výrobků označených „dia“ a i s nimi se dá uvařit více než chutně. Bývají však o něco dražší než ostatní sortiment. Správné potraviny mohou hladinu cukru pomoci držet na únosné hladině. Tím se sníží riziko vzniku vážných komplikací diabetu a oddálí se tak možná pracovní neschopnost.

 

2. Dalším důležitým pomocníkem v boji s diabetem je dostatek pohybu a cvičení. Tyto aktivity mají kromě jiného pozitivní vliv jak na tělesnou hmotnost, tak navozují lepší náladu a snižují stresovou zátěž organismu. Ale i cvičit je potřeba správně a s přihlédnutím k projevům cukrovky. Velice dobrými sporty mohou být ty „bez nárazu“ – např. spinning, plavání nebo vodní aerobik.

3. Vyhněte se „zaručeným rychlým“ receptům na hubnutí. Když pomineme fakt, že valná část z nich dlouhodobě nefunguje, může vám neadekvátní dieta spíše uškodit. 

4. Pokud vám lékař předepsal léky, poctivě je berte. Mohou totiž pomoci v situacích, kdy režimová opatření nestačí. Ale jen tehdy, pokud je člověk konzumuje opravdu správně.

5. Udělejte si chvíli pro sebe a věnujte se tomu, co máte rádi. Stres totiž nesvědčí ani cukru v krvi, ani vašemu srdci. Vyrazte do přírody, meditujte, pusťte si oblíbený film, bavte se s rodinou či přáteli. Zkrátka dělejte cokoliv, co vám udělá radost a u čeho si odpočinete. Naše babičky správně říkaly, že ve zdravém těle je zdravý duch. Ono to totiž platí i obráceně.  

Zdroj: DANSINGER, Michael. Manage Your Diabetes Head2Toe. [online]. [cit. 2015-03-08]. Dostupné z:http://www.webmd.com

Autor článku:

Ivana Hufová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: