Máte depresi z dovolené? Šest tipů, jak zůstat v klidu

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.8.2016
  • Aktualizace: 30.8.2016
  • uLékaře.cz

S dovolenou se tradičně pojí představa odpočinku, zábavy a vzrušujících zážitků. Pro mnohé však také představuje psychickou zátěž, jež může vést k poruchám spánku, nepříjemnému napětí i výkyvům nálad. Co dělat, aby k těmto stavům nedocházelo?

Hýčkejte si hezké vzpomínky z dovolené co nejdéle, usnadní vám návrat do zaměstnání
Hýčkejte si hezké vzpomínky z dovolené co nejdéle, usnadní vám návrat do zaměstnání

Relax potřebujeme

Pravidelná pracovní pauza je podle odborníků více než nutná. Výzkumy například zjistily, že jedinci, kteří řádně čerpají dovolenou, trpí méně často kardiovaskulárními onemocněními a depresí než ti, kteří si od práce odpočinou jednou za několik let. Psychologové chápou dovolenou jako čas potřebný k upevnění rodinných i přátelských vztahů, kterým se během každodenního pracovního shonu nemáme čas dostatečně se věnovat. Během prázdnin máme navíc možnost se realizovat, být spontánní, lze si svobodně vybrat, co chceme právě v daném okamžiku dělat. To je pro psychiku ohromně důležité.

Jde to i bez stresu

Aby pro vás dny bez zaměstnání nepředstavovaly zbytečné napětí, řiďte se následujícími doporučeními.

  1. Chcete-li se po návratu z dovolené cítili skutečně odpočatě, je třeba volno přizpůsobit svým individuálním potřebám. Pro někoho je ideální pauza třeba ve znamení dobrodružství a intenzivních zážitků, jiný si nejvíce odpočine ležením u bazénu.
  2. Pokud je pro vás problém vzdálit se z práce na delší dobu, zvažte několik prodloužených víkendů během roku.
  3. Cítíte napětí, či dokonce vinu z vydání většího množství peněz? Hledejte levnější, přesto zábavné alternativy. Pobyt v Čechách může být oproti cestě do zahraničí finančně méně náročný a v mnohém i výhodnější.
  4. Mají-li členové rodiny odlišné představy o trávení společného času, vsaďte na kompromis. Dovolená se přece nemusí odvíjet v jednom duchu a jednotlivé dny mohou být věnovány různým aktivitám.
  5. Nechte problémy doma. Na otevírání manželských, školních či jiných palčivých záležitostí bude ještě času dost. 
  6. Hýčkejte si hezké vzpomínky co nejdéle, usnadní vám návrat do zaměstnání. Ten bude plynulejší v případě, že se z cest vrátíte o den dva dříve. Na pracovní start se lépe připravíte a pořádně se vyspíte.

Zdroj: www.webmd.com/depression/features/vacation-depression

Autor článku:

MUDr. Veronika Richterová

Specializace: psychiatrie

Autorka působí jako psychiatr.

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
 
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x