Melatonin – signál noci

Melatonin, tedy látka zodpovědná mj. za to, že dobře (nebo špatně) spíme, byl nalezen ve všech živých organismech, od jednobuněčných mořských řas přes bezobratlé, obratlovce až po savce – s člověkem v čele. Pozoruhodné je, že se melatonin jako chemická molekula během vývoje druhů vůbec nezměnil.
Melatonin se tvoří v noci
Melatonin se tvoří v noci

U savců se hormon melatonin tvoří v šišince z aminokyseliny tryptofanu. Izoloval jej vědec A. Lerner z hovězích epifýz (šišinek) až v roce 1958. Tehdy se ale ještě nevědělo, k čemu tato látka v těle slouží. Zajímavým paradoxem je, že u všech živých organismů, ať už jsou aktivní ve dne, nebo v noci, se melatonin tvoří výhradně v noci. Je to tedy jakýsi "signál noci", který předává do organismu informaci o denní době. A nejen to.

Devatero funkcí melatoninu v našem těle:

  • Informuje o vnitřním čase biologických hodin.
  • Nastavuje a synchronizuje biologické hodiny a posiluje tím cirkadiánní systém.
  • Zlepšuje kvalitu spánku.
  • Informuje organismus o roční době.
  • Ovlivňuje reprodukční schopnost a sexuální chování.
  • Podporuje imunitní systém.
  • Likviduje volné radikály – působí jako silný antioxidační činitel a tím zpomaluje stárnutí těla.
  • Působí antioxidační aktivitou silně proti rakovině, omezuje i účinky radiace (záření).
  • Sleduje se jeho vliv na zlepšení migrény a migrenózních stavů.
  • Doplňte si melatonin z přírodních zdrojů

    Částečně můžeme melatonin doplňovat přirozenou cestou z některých potravin rostlinného původu. Melatonin lze nalézt v těchto potravinách:

     
    • ovesných vločkách,
    • obilných klíčcích,
    • ječmenu,
    • rýži
    • a dále v potravinách s významně vyšším obsahem aminokyseliny tryptofanu: mandle, dýňová semínka, sójový sýr tofu a také mořská řasa Spirula, sýr cottage.

    Z bylinek má hodně melatoninu třezalka, šalvěj lékařská a kopretina řimbaba. Úplně nejvyšší jeho množství je v kostřavě rákosovité (Festuca arundinacea).

    Melatonin i v tabletách

    Melatonin lze také podávat ve formě tabletek. Pozor ale na volně prodejné preparáty. Máte-li potíže se spánkem, poraďte se se svým lékařem. Možná vám doporučí také melatoninové tabletky, ale ty na předpis. Jejich účinek je ověřen a mohou se stát opravdovými pomocníky na cestě za lepším spánkem.

    (jnl)

    Zdroj:
    www.vesmir.cz
    www.clovekonline.cz

    Líbí se vám článek?
    +13 Ano Ne
     
     
    Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

    Vstoupit do diskuze

     
     
     
    Naposledy prohlédnuté hodnocení
    Naposledy přečtené dotazy
     
    Kam dál
     
     
    Akutní zánět nehtového lůžka. Jak ho rozeznat a léčit?
    Zánět středního ucha
    Články: Zánět středního ucha
    Zánět středního ucha...
    Výživa nastávajících matek (2. díl - Hořčík)
    Články: Výživa nastávajících matek (2. díl - Hořčík)
    Hořčík je z velké části v...
    Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
    Trombóza a embolie
    Články: Trombóza a embolie
    Hluboká žilní trombóza a...
    Bolest v krku může zaútočit kdykoli. Buďte připraveni
    Mléčný a trvalý chrup
    Články: Mléčný a trvalý chrup
    Lidé mají zuby dětské...
    Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
    Kde hledat viníka nehojící se rány?
    Články: Kde hledat viníka nehojící se rány?
    Záhada, proč se u některých...
    Osvědčené metody, jak přestat kouřit
    Články: Osvědčené metody, jak přestat kouřit
    Už jste vyzkoušeli kdeco...
    7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
    Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
    Naposledy čtené: