Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Mírná konzumace alkoholu snižuje riziko onemocnění diabetem 2. typu

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 22.10.2008Medicína
 
Doktorka Sofia Carlsson z Karolinska University Hospital ve Stockholmu se svými kolegy zjistila, že mírná konzumace alkoholu může snížit riziko onemocnění diabetem 2. typu. Naopak konzumace velkého množství alkoholu, a to zejména u žen, toto riziko významně zvyšuje.

Své výsledky publikovali v říjnovém čísle 2003 časopisu diabetes Care.

Pro tuto studii byla použita data pacientů z tzv. Finnish Twin Cohort.

Bylo do ní zahrnuto celkem 14 389 dvojvaječných dvojčat, 6 694 jednovaječných dvojčat a 1 695 dvojčat, u kterých nebylo známo, jedná-li se o dvojčata jednovaječná, či dvojvaječná.

V letech 1975, 1981 a 1990 vyplňovali tito lidé dotazníky dotazující se na konzumaci alkoholu, kouření, diety, fyzickou aktivitu, zdravotní a rodinný stav.

Během následujících dvaceti let bylo v této kohortě diagnostikováno 580 případů diabetu 2. typu.

Ve srovnání s lidmi konzumujícími alkohol jen velmi málo (tj. méně než 5 g na den), lidé mírně konzumující alkohol (tj. 5 až 29,9 g/den pro muže a 5 až 19,9 g/den pro ženy) měli ve výsledku menší riziko onemocnění diabetem 2. typu.

Výzkumníci také zjistili, že existuje spojitost mezi konzumací velkého množství alkoholu (nejméně 20 g/den) a zvýšenou incidencí výskytu diabetu 2. typu u štíhlých žen.

U obézních žen a u mužů tato asociace nebyla

Zvýšená konzumace alkoholu ženami pouze příležitostně (např. na večírcích) také zvyšovala riziko této nemoci.

Zdroj:
Diabetes Care 2003;26:2785-2790.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Národní pandemický plán ČR

  Články o zdraví

Národní pandemický plán ČR  více

Průjem

  Domácí lékař

Průjem  více

  Poradna lékaře

Močové cesty  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Marie Gerstnerová | psychiatrie, Hradec Králové  více