Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Mléčné výrobky a rakovina vaječníku

Publikováno: 22.9.2008Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktorka Susanna C. Larsson se svými kolegy z Karolinska Institute ve Stockholmu zjistila, že vysoký příjem mléčných výrobků a laktózy zvyšuje riziko rakoviny vaječníku. Výsledky metaanalýzy vědci uveřejnili v roce 2006 v lednovém čísle časopisu International Journal of Cancer. Přílišná konzumace sýrů neprospívá zdraví
Přílišná konzumace sýrů neprospívá zdraví

Vědci uvedli, že přestože se spojitost zvýšeného příjmu mléčných výrobků a rizika rakoviny vaječníku již objevila ve studii na zvířatech, následné studie ji nepotvrdily.

V rámci metaanalýzy zahrnující 3 prospektivní studie (čítající více než 180 000 osob) a 18 case-control studií (s více než 10 000 osobami) vědci hodnotili rizika spojená s vysokým příjmem laktózy a mléčných výrobků. Výsledky case-control studií byly heterogenní s relativním rizikem 1,27 ve skupině s nejvyšším příjmem mléčných výrobků. Výsledky prospektivních studií byly naopak konzistentní a ukázaly signifikantně pozitivní spojitost mezi konzumací mléčných výrobků, nízkotučného mléka a laktózy a rizikem rakoviny ovaria.

Vědci vypočítali celkové riziko při příjmu 10 g laktózy denně (tj. přibližně 1 sklenice mléka) na 0,96 v case-control studiích a 1,13 v kohortivních studiích. Dospěli k závěru, že je třeba dalších studií pro podrobnější zhodnocení této spojitosti.

Zdroj:
Int J Cancer 2006;118:431-441.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 

  Poradna lékaře

Bylinky v těhotenství  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Miroslav Klobas | praktický lékař pro dospělé, Znojmo  více

Problémy nohou

  Domácí lékař

Problémy nohou  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Miroslav Voženílek | stomatologie, Trutnov  více