Může kouření chránit před alergií?

Každý dnes ví, že kouření může zabíjet. Ale jen málokdo slyšel o tom, že kouření také může uchránit před alergickými projevy. Nedávno publikovaná vědecká studie ukazuje, že kouření léčí alergii tak, že snižuje reaktivitu imunitních buněk vůči provokujícím alergenům.

Podle jedné studie prý kouření může chránit před alergickými projevy

Nečekané dobrodiní

Kouření může přivodit rakovinu plic, plicní onemocnění a dýchací potíže, ale dokáže také ovlivnit způsob, jak se lidské tělo vypořádává s infekcí. Mezi všemi negativními důsledky pro lidské zdraví má proto kouření také jeden překvapivý benefit: cigarety mohou uchránit kuřáky před určitými typy alergie. Výsledky nové studie naznačují, že kouření cigaret potlačuje alergickou reakci snižováním aktivity určitého typu imunitních buněk, které jsou za rozvoj alergie nejvíce zodpovědné.

Vědci z univerzity v nizozemském Utrechtu vystavili imunitní buňky speciální infuzi, která obsahovala složky shodné s těmi, jež se běžně vyskytují v cigaretovém dýmu. Tato infuze zabránila buňkám produkovat proteiny, které za normálních okolností spouštějí alergickou reakci, avšak ostatní buněčné funkce zůstaly beze změny. Imunitní buňky použité v uvedené studii pocházely sice původně z myší, ale je pravděpodobné, že stejný antialergický efekt má cigaretový dým také uvnitř lidského organismu.

Léčba alergie pomocí kouření se pochopitelně do budoucna nejeví jako příliš slibná. Avšak hlavní autor studie doktor Thomson tvrdí, že jeho výsledky jsou v souladu se známým faktem, že u kuřáků jsou alergické projevy obecně mírnější.

Může kouření alergii naopak způsobovat?

Se závěry doktora Thomsona by se patrně někteří jeho kolegové odmítli ztotožnit. Podle některých odborníků totiž cigaretový dým obsahuje velké množství chemikálií, které mohou alergie naopak způsobovat, hlavně u dětí. Vystavení dětského organismu chemickým látkám obsaženým v dýmu, který je bezděky nutí vdechovat například jejich kouřící rodiče, prý zvyšuje pravděpodobnost alergických reakcí u těchto dětí a napomáhá také vzniku astmatu.

Zdroj: http://www.medicalnewstoday.com/articles/150283.php