Mýty o potravinách, které zvyšují cholesterol

Pořád se o něm mluví. Stále se nám v souvislosti s ním doporučuje, co jíst a čemu se vyhýbat. Mnoho lidí přitom ani neví, k čemu je cholesterol dobrý a kterým radám vlastně vůbec věřit a proč.

Čtěte pozorně štítky na potravinách
Čtěte pozorně štítky na potravinách

Hodný i zlý

Cholesterol sice nevidíme, ale naše tělo ho potřebuje pro správné fungování. Pomáhá mimo jiné zpracovávat tuky a organismus si ho z větší části vyrábí sám v játrech. Další zásoby se do těla dostávají stravou. Rozlišujeme cholesterol nejen celkový, ale také hodný (HDL) a zlý (LDL). U dospělých se považuje za normální hodnota do 5,0 mmol/l. Pokud je ale hladina vyšší, může to znamenat jisté zdravotní komplikace.

Co z jídelníčku opravdu (ne)škodí

  • Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků. Vadí nejvíce a patří sem máslo, sádlo, potraviny rychlého občerstvení a ty s vysokým obsahem tuků, smetana, sušenky a podobě.
  • Vejce. Pořád slyšíte, že vejcím se musíte vyhýbat? Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků zvyšují hladinu cholesterolu mnohem dramatičtěji než vejce. Americká asociace kardiologů doporučuje 300 mg cholesterolu denně, takže 1 vajíčko denně je naprosto v pořádku.
  • Červené maso. I to sklízí negativní kritiky a i zde tak trochu neprávem. Pokud budete konzumovat libové hovězí maso jednou týdně, je to naprosto přijatelné. Pozor však na mleté výrobky, těm se vyhněte.
  • Bramborová kaše. V restauracích si ji raději nedávejte, většinou ji připravují z másla, smetany, plnotučného mléka nebo sýru, takže ze zdravých brambor vytvoří doslova tuky nasycenou bombu. Dejte přednost vařeným bramborám se zeleninou.
  • Exotické potraviny. Přestože dobře chutnají, buďte v jejich konzumaci střídmí. Kokosový ořech či olej, palmový olej nebo kakaové máslo obsahují velké množství tuků, takže si je vychutnávejte jen v malých dávkách.
  • Míchané nápoje. Například Piňa Colada obsahuje rum, kokosový krém, džus a sodu, takže nápoj má kolem 600 kalorií v jedné sklence. Lepší je tyto vysoce kalorické nápoje vynechat.

Vždy ve střehu

Čtěte pozorně štítky na potravinách a vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem nasycených tuků. Dbejte i na správnou přípravu jídla − nesmažte, odstraňujte před vařením z masa přebytečný tuk a kůži, používejte teflonové nádobí a oleje ve spreji nebo jen malé dávky těch rostlinných. Jen tak udržíte svůj cholesterol na správné hodnotě.

(aši)

Zdroj: http://www.webmd.com/cholesterol-management/9-surprising-foods-that-may-raise-your-cholesterol >

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+16 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Endokrinologické vyšetření
Články: Endokrinologické vyšetření
Endokrinologické vyšetření...
Cukrovka může zapříčinit oční komplikace
Články: Cukrovka může zapříčinit oční komplikace
Pokud trpíte cukrovkou...
Malá žláza může vyvolat velký zdravotní problém
Články: Malá žláza může vyvolat velký zdravotní problém
Třetina pacientů, kteří...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Ruce revmatika potřebují procvičovat opravdu pravidelně
Články: Ruce revmatika potřebují procvičovat opravdu pravidelně
Ztráta síly a pohyblivosti...
Zvýšená činnost štítné žlázy – tyreotoxikóza (hypertyreóza)
Vyšetření prostaty
Články: Vyšetření prostaty
Při vyšetření prostaty...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: