Na správné držení těla myslete neustále

  • Redakce uLékaře.cz
  • 26.10.2011
  • Aktualizace: 26.10.2011
  • Osteoporóza

Dlouhé sezení v kanceláři či každodenní řízení auta… To všechno je dnes běžnou záležitostí, která vede k bolestem zad a poškození struktury páteře. Přitom často stačí nedělat věci automaticky. Zaměřte se proto vědomě i na takové činnosti, jako je sezení.

Pro své tělo můžete udělat hodně i při obyčejném sezení
Pro své tělo můžete udělat hodně i při obyčejném sezení

Osteoporóza postihuje nejčastěji ženy po přechodu. Pro rozvoj nemoci hrají některé rizikové faktory, mezi které patří kromě pohlaví a věku také nedostatek pohybu.

Co tedy dělat, pokud jste žena v menopauze a každý den sedíte v kanceláři u počítače?

  1. Hýbejte se, kdykoli to jde. Jakmile totiž svaly lenoší, sesouvají se a vytváří se tlak na krk a záda. Podporujte správné držení těla i při sezení, měňte často polohu, dávejte si pauzu od sezení v kancelářské židli, a to aspoň každou půlhodinu na dvě minuty, abyste se protáhla, stála nebo se prošla.
  2. Střídejte polohy – Když už musíte sedět, střídejte polohu vsedě s polohou vleže a se stáním u vysokého stolu doplněné chůzí či sezením na gymnastickém míči.
  3. Rozdělte tělesnou hmotnost rovnoměrně na přední, zadní a boční části nohou. Pokud sedíte, pak seďte dynamicky, tedy rovně, slaďte ramena a boky v jedné svislé linii. Má-li židle páčky, pak je nemějte napevno, ale hýbejte s nimi a třeba se i naklánějte. Zádové svalstvo pak pracuje lépe na udržení správné funkce páteře.
  4. Nepřekřižujte nohy při sezení. A také se nenaklánějte dopředu ani nenaklánějte hlavu do stran.
  5. Nepodceňujte tzv. ergonomii pracovního místa. Používejte v kanceláři ergonomické židle, podpůrné mechanismy mohou odlehčit páteři. Důležité je i samotné sezení. Musíte sedět ve správné výšce, ruce nesmí být v zápěstí ohnuté nahoru. Použít můžete také malý polštářek nebo overbal pod zadeček (a to i při jízdě autem). Dobré je také pořídit si ergonomickou myš a klávesnici, samozřejmostí by měl být vhodně umístněný monitor a jeho nastavení do správné výšky.
  6. Na správné držení těla myslete neustále. Při chůzi, sportu, při zvedání těžkých předmětů, držení telefonu nebo psaní. Pokud se už bolesti objevily, nesnažte se omezit pohyb – poraďte se s lékařem o vhodné formě sportovní aktivity.

Nesprávné držení těla sice primárně nevede k osteoporóze, ale dlouhé sezení a nedostatek pohybu ano. A z nedostatku pohybu zase bolí páteř, kvůli čemuž se můžeme hůře hýbat… Proto se snažte do tohoto začarovaného kruhu vůbec nedostat. Jak? Po celodenním sezení u počítače či v autě pravidelně cvičte. Ideální je chůze, plavání či jízda na kole. Nezapomeňte ale ani na posilování svalů, jedině tak zůstanou pevné.

(aši)

Zdroj: www.spine-health.com

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Punkce odhalí příčinu vzniku„vody v koleni“
Články: Punkce odhalí příčinu vzniku„vody v koleni“
Oteklý bolestivý kloub...
Zánět zvukovodu
Články: Zánět zvukovodu
Zánět zvukovodu, otitis...
Mononukleóza
Články: Mononukleóza
Mononukleóza je infekční...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Sladký lék, který vyléčí i chronické rány
Články: Sladký lék, který vyléčí i chronické rány
Už naše babičky věděly, že...
Krevní tlak pod kontrolou: 1. část
Články: Krevní tlak pod kontrolou: 1. část
Hypertenze (vysoký krevní...
Pásový opar číhá především na oslabené a starší jedince
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: