Nemocné srdce potřebuje ochranu!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 15.10.2015
  • Aktualizace: 15.10.2015
  • uLékaře.cz

Bez srdce se nedá žít. Proto je naším prvotním úkolem to své chránit a opatrovat. Obzvláště důslední by v tomto ohledu měli být ti, kdo již potíže s kardiovaskulárním aparátem mají nebo měli. Právě u nich je totiž riziko rozvoje vážných komplikací velmi vysoké.

Velice zákeřným útočníkem na srdce je vysoký LDL („zlý“) cholesterol.
Velice zákeřným útočníkem na srdce je vysoký LDL („zlý“) cholesterol.

Velice zákeřným útočníkem na srdce je vysoký LDL („zlý“) cholesterol. Tím, že urychluje proces aterosklerózy, urychluje i rozvoj kardiovaskulárních onemocnění. A pokud už některým z nich trpíte, znamená vysoký cholesterol přibližně totéž, jako když přilejete olej do ohně. Proto je naprosto zásadní jej udržet v patřičných mezích:

  • u osob ve velmi vysokém kardiovaskulárním riziku pod 1,8 mmol/l, nebo alespoň o 50 % méně, než je výchozí hodnota;
  • u lidí ve vysokém kardiovaskulárním riziku pod 2,5 mmol/l;
  • u pacientů se středním kardiovaskulárním nebezpečím pod 3 mmol/l.

Míru vašeho ohrožení, a tedy i hodnoty LDL, ke kterým byste se měli správnou léčbou dopracovat, určí váš lékař.

 

Jak srazit cholesterol na kolena 

Nedílnou součástí léčby onemocnění srdce a cév jsou vždy změny životního stylu a stravy. Jejich efekt může být v případě potřeby vhodně podpořen léky. Co je nejdůležitější?

  1. Skoncovat s cigaretami. Ty jsou pro tepny přímo jedem. Poškozují jejich výstelku, urychlují aterosklerózu, způsobují poruchy srdečního rytmu a snižují množství „hodného“ HDL cholesterolu. S odvykáním vám mohou pomoci zkušení lékaři v centrech léčby závislosti na tabáku. 
  2. Dodržovat vhodnou dietu. Srdce ocení stravu s nízkým obsahem tuků (méně než 30 % přijaté energie), především těch nasycených (méně než 7 % energie). V každém případě se vyhněte transmastným kyselinám (jsou v margarínech, sušenkách nebo smažených pokrmech). Vyměňte je za omega3-mastné kyseliny (např. v rybách). A nezapomeňte zařadit dostatek ovoce a zeleniny a celozrnné výrobky.
  3. Sportovat. Pohyb má v prevenci nemocí kardiovaskulárního aparátu nezastupitelné místo. Posiluje srdce, snižuje hladinu LDL a zvyšuje množství HDL cholesterolu, zbavuje nadbytečných kil a zahání deprese. Odborníci doporučují 30 minut středně náročné aktivity alespoň 5× týdně nebo 20 minut náročného tréninku minimálně 3× týdně, to doplněné například o práci v domácnosti nebo na zahradě.
  4. Nestresovat se. Napětí a nervozita jsou s nemocemi srdce a cév nerozlučně spjaty. Řadí se mezi nejčastější spouštěče a nesou s sebou některé „zlozvyky“, které srdci škodí – např. přejídání, kouření, zapíjení stresu.
  5. Brát poctivě léky. V případě potřeby vám může lékař předepsat preparáty. Pokud se tak stane, berte je přesně dle doporučení. Jedině tak mohou mít pro váš organismus patřičný efekt.
  6. Chodit pravidelně na kontroly. Ty jsou pro správnou léčbu naprosto zásadní. Lékař má díky nim potřebný přehled o tom, zda a jak terapie funguje, a podle toho ji může i případně upravit.

Zdroje: WOOLSTON, Chris. Preventing a Second Heart Attack. Dostupné z: consumer.healthday.com

SANDMAIER, Marian. Your Guide to Living Well With Heart Disease. Dostupné z: www.nhlbi.nih.gov

SÚKL. Léčba dyslipidémií. In: Farmakoterapeutické informace: Měsíčník pro lékaře a farmaceuty. 2013. Dostupné také z: www.sukl.cz

Autor článku:

Ivana Hufová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+7 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: