Nemůžete mléčné výrobky? Najděte si vápník jinde!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 8.12.2009
  • Aktualizace: 8.12.2009
  • Osteoporóza
V některých případech nám buď zdravotní stav, nebo i prostý odpor k mléku a mléčným výrobkům znemožňuje příjem vápníku z těchto zdrojů. Mohlo by se zdát, že osteoporóza je tím pádem nevyhnutelná. Opak je pravdou. Vápník se v dostatečném množství nachází v mnoha potravinách, kde po mléku není ani stopy.

Makové pole

Překvapivě mnoho vápníku obsahuje mák. Kromě toho je zdrojem nenasycených mastných kyselin, zejména kyseliny linolové. Pokrmy obsahující mák by proto v našem jídelníčku neměly chybět. Podobně jsou bohatým zdrojem vápníku vlašské ořechy.

Makovice
Makovice

Sardinkami proti osteporóze

Vápník se nachází také v rybách. Z tohoto hlediska je ve větší míře dostupný z malých ryb, které konzumujeme celé i s kostmi, například sardinky. Obecně by se nejen kvůli přísunu vápníku, ale také kvůli přísunu vitamínu D, který je mimo jiné nezbytný pro vstřebávání vápníku ze střeva, a dalších důležitých látek měly ryby objevovat na našem stole v ideálním případě dvakrát týdně.

Vápník „roste“ i na zahradě

Vápník obsahuje také brokolice, květák, kapusta, kedlubny či ředkvičky. Ředkvičky a kedlubny jsou spíš sezónní zeleninou, ale brokolice a květák jsou dostupné po celý rok buď čerstvé, nebo mražené, takže i je lze snadno použít jako jeden z náhradních zdrojů vápníku. Velké množství vápníku obsahuje špenát, ale kvůli obsahu šťavelanů tento vápník nedokážeme ve větší míře využít.

Doporučené téma: Střevní záněty

Poslední článek:
Střevních zánětů celosvětově neubývá. Proč a kde je nárůst nejvyšší?
Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida jsou stále na vzestupu. Alespoň podle nejnovějších průzkumů. Je však situace...  zobrazit téma

Pestrá strava jako klíč ke zdraví

Není-li tedy z nějakého důvodu možné získat vápník z mléčných výrobků, ostatní potraviny mohou tento nedostatek překlenout. Je však třeba dbát na skutečně pestrou stravu, neboť žádná potravina nedoplní dostatečné množství vápníku sama o sobě. Pro vstřebávání a dobrou využitelnost vápníku v organismu je navíc nutný dostatečný příjem některých vitamínů, zejména vitamínů D, C, B1 a K, a vyvážené množství hořčíku a dalších minerálů. I z tohoto hlediska je třeba „hledat vápník všude“ a nezaměřovat se jen na některé druhy potravin.

(zak)

Zdroj:
Pavel Stratil: ABC Zdravé výživy II. díl, Brno, 1993
www.hzp.cz – Zdroje vápníku, nadace NutriVit
www.hzp.cz – Osteoporóza a výživa, nadace NutriVit
digestive.niddk.nih.gov

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: