Nenechte si zkazit dovolenou pásmovou nemocí

  • Redakce uLékaře.cz
  • 5.10.2011
  • Aktualizace: 5.10.2011
  • Dobrý spánek

Ne moc podařené léto je za námi, mlhavý podzim před námi. Opálení mizí, začínáme přitápět a rozsvěcet zase o chvíli dřív… Pokud se s nevlídností nastávajících měsíců odmítáte smířit a pomýšlíte na nějakou tu exotickou dovolenou, seznamte se včas s tzv. "jet lag syndromem".

Cestování za teplem mohou provázet zdravotní obtíže
Cestování za teplem mohou provázet zdravotní obtíže

Časové zmatení

Cestování za teplem mohou provázet poruchy spánku především tehdy, musíte-li při své cestě překonat více časových pásem. Po příjezdu vás pak může zaskočit nepříjemný stav označovaný jako "jet lag syndrom" neboli pásmová nemoc. Jde o poruchu adaptace lidských biorytmů v případě rychlého přesunu mezi více časovými pásmy. Jeho vznik je dnes možný díky letecké dopravě, podle které také získal své označení.

Provází jej řada zdravotních obtíží, které se projevují častěji při cestách směrem na východ:

  • nespavost nebo naopak nadměrná spavost,
  • dehydratace,
  • únava,
  • bolesti hlavy,
  • podrážděnost a nesoustředěnost,
  • potíže s trávením.

6 zlatých pravidel

Přizpůsobení se časovému posunu může někomu trvat až několik dní, proto se může snadno stát, že strávíte část své dovolené namísto u moře v posteli. Aby tomu tak nebylo, zkuste se řídit následujícími pravidly:

  1. Je-li očekávaný časový rozdíl menší než 4 hodiny, pokuste se několik dní před odletem vstávat a usínat podle aktuálního času v destinaci, kam míříte.
  2. V průběhu letu hodně pijte, vyhněte se však kofeinu a alkoholu – způsobují dehydrataci a narušují fungování biologických hodin.
  3. Po konzultaci se svým lékařem užijte ve správný čas pro snadnější usnutí melatonin.
  4. Pokud dorazíte do cíle ve dne, pohybujte se na jasném slunečním svitu a jděte spát až večer, přes den na spánek raději zapomeňte.
  5. Přijedete-li večer, chraňte se před hlukem, světlem a usínejte v chladnější místnosti.
  6. Po příletu snídejte potraviny bohaté na bílkoviny (maso, vejce, sýry, luštěniny).

(veri)

Zdroj: www.baltictimes.com

Líbí se vám článek?
+5 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Koalice proti hluboké žilní trombóze
Články: Koalice proti hluboké žilní trombóze
Hluboká žilní trombóza (HŽT...
Řídnutí kostí: geny nemohou za vše
Články: Řídnutí kostí: geny nemohou za vše
Pokud se ve vaší rodině...
Co prozradí jaterní testy?
Články: Co prozradí jaterní testy?
Prokázat hepatitidu je...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Kdo ovládá vztek, chrání své srdce i mozek
Články: Kdo ovládá vztek, chrání své srdce i mozek
Mark Twain kdysi napsal, že...
Dráždivý tračník
Články: Dráždivý tračník
Nejodvážnější lékařské...
Slovníček pojmů
Články: Slovníček pojmů
Nevíte, co vám lékař ve...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: