Nízký příjem kyseliny listové zvyšuje riziko depresí

"Tvá výživa bude tvým lékem", pravil před mnoha staletími Hippokrates a možná ani netušil, jak velikou má pravdu. Správná výživa je důležitá nejen pro naše tělesné zdraví, ale ovlivňuje i naše zdraví duševní. Nedávno byly publikovány výsledky výzkumu, podle kterého je pro prevenci depresivních stavů důležitý dostatečný příjem kyseliny listové v potravě.

Kyselinu listovou najdete například v brokolici
Kyselinu listovou najdete například v brokolici

Čerstvou zeleninou proti smutné náladě

Nedostatek kyseliny listové zvyšuje podle některých studií náchylnost k depresím. Platí to také naopak, zvýšený příjem tohoto vitamínu má při léčbě depresí pozitivní účinky. Význam kyseliny listové obzvláště stoupá v těhotenství, protože pro zdravý vývoj plodu je potřeba tohoto vitamínu značné množství, a jeho koncentrace v krvi matky se proto snižuje.

Jak již i název napovídá, kyselina listová je obsažena především v listové zelenině, jako jsou špenát, brokolice nebo růžičková kapusta. Poměrně velké množství se nachází například i v játrech nebo kvasnicích, je však třeba si uvědomit, že tepelná úprava naprostou většinu tohoto vitamínu nenávratně zničí. Pokud si tedy chceme doplnit kyselinu listovou a zlepšit si tak pochmurnou zimní náladu, musíme zeleninu konzumovat především syrovou.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

Příčina poporodních depresí?

Pokud žena v těhotenství kyselinu listovou nedoplňuje (pomocí potravinových doplňků nebo alespoň koňských dávek listové zeleniny), její hladina povážlivě klesá a na nízké úrovni se nachází ještě několik měsíců po porodu. Tento efekt je ještě výraznější u žen, které mají vícero těhotenství krátce po sobě. Podle nejnovějších vědeckých výzkumů však nedostatek kyseliny listové není příčinou častých poporodních depresí, i když to některé starší studie naznačovaly. Stále však platí, že nedostatek tohoto vitamínu zvyšuje riziko depresivních stavů všeobecně, proto pravidelné zpestření jídelníčku čerstvou listovou zeleninou lze jedině doporučit.

(vek)

Zdroj: Lewis S. J. et al: Folic acid supplementation during pregnancy may protect against depression 21 months after pregnancy, an effect modified by MTHFR C677T genotype. Eur J Clin Nutr. 2011 Jul 20; doi: 10.1038/ejcn.2011.136. [Epub ahead of print]

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Měříte si tep? Máte tak šanci odhalit život ohrožující nemoci
Hemoroidy
Články: Hemoroidy
Hemoroidy, žilní městky...
První známky rakoviny? Kašel, bolest i únava
Články: První známky rakoviny? Kašel, bolest i únava
Signály toho, že s tělem...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Nemáte chuť na sex? Na vině může být prolaktin
Články: Nemáte chuť na sex? Na vině může být prolaktin
V každém organismu probíhá...
Zánět žil
Články: Zánět žil
Co bychom měli vědět o...
Klimakterium ohrožuje kvalitní spánek. Braňte se!
Články: Klimakterium ohrožuje kvalitní spánek. Braňte se!
Období klimakteria, během...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: