Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Nízký příjem selenu způsobuje preeklampsii

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 21.10.2008Medicína
 
Doktorka Margaret P. Rayman z University of Surrey v Guildfordu ve Velké Británii se svými kolegy zjistila, že u těhotných žen s nízkou hladinou selenu dochází až 4,4krát častěji k preeklampsii v porovnání s ženami s vysokou hladinou tohoto stopového prvku.

Své výsledky uveřejnili v prosincovém čísle 2003 časopisu The American Journal of Obstetrics and Gynecology.

Vzhledem k tomu, že v ischemické placentě dochází ke vzniku kyslíkových radikálů, které hrají významnou roli v patogenezi preeklampsie, je logické, že nízká hladina selenu jakožto antioxidantu zvyšuje riziko vzniku preeklampsie.

Do studie bylo zahrnuto celkem 53 pacientek s preeklampsií a 53 těhotných žen pro kontrolu. Ženám byl měřen obsah selenu v nehtu palce u nohy.

Výsledky studie ukázaly, že obsah selenu byl signifikantně nižší u pacientek s preeklampsií v porovnání s kontrolní skupinou těhotných žen. Navíc se zjistilo, že hladina selenu inverzně korelovala s rizikem předčasného porodu.

Vědci se domnívají, že i malé zvýšení hladiny selenu může dramaticky ovlivnit vznik preeklampsie.

Zdroj:
Am J Obstet Gynecol 2003;189:1343-1349..

 
 
 

  Související obsah

Vitamín E

  Články o zdraví

Vitamín E  více

Vitamín B13

  Články o zdraví

Vitamín B13  více

 
 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Bolesti zad

  Domácí lékař

Bolesti zad  více

  Poradna lékaře

myomy  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Ivana Šolínová | stomatologie, Kutná Hora  více

AIDS

  Články o zdraví

AIDS  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Jan Josl | rehabilitace a fyzikální medicína, Praha 6  více